15.6.2004 klo 12:17

Lausunto komission tiedonannosta tekijänoikeuksien ja lähioikeuksien hallinnoinnista sisämarkkinoilla COM(2004) 261 final (Dnro 8/670/2004)

Opetusministeriölle

Opetusministeriö on pyytänyt Suomen Yrittäjät ry:ltä lausuntoa otsikkoasiaa koskevasta komission tiedonannosta. Suomen Yrittäjät ry esittää tästä asiakirjasta kunnioittaen seuraavat kommentit:

Komissio on tiedonannossaan selvittänyt tekijänoikeuksien ja lähioikeuksien hallinnointia EU:n jäsenvaltioissa ja todennut, että tarvetta kollektiivihallinnoinnin sääntelyn harmonisointiin ja hyvän hallintokäytännön luomiseen on. Suomen Yrittäjät pitää oman jäsenkuntansa näkökulmasta katsottuna komission käsitystä oikeana ja kannatettavana. Tekijänoikeuksien ja lähioikeuksien haltijoiden edunvalvontajärjestöjen hallitsevaa asemaa suhteessa käyttäjiin on pidettävä ongelmallisena ja epäoikeudenmukaisena. Yhteisvalvontajärjestöjen harjoittaman lisensiointipolitiikan tulisi olla sopimusosapuolten välillä nykyistä avoimempaa ja tasapuolisempaa. Käyttäjien näkemysten huomioon ottaminen on ensiarvoisen tärkeää tekijänoikeuksien ja lähioikeuksien hallinnoinnin kehittämistä mietittäessä ja tämän seikan esille nostamista komission puolelta pidetään positiivisena asiana.

Suomessa tekijänoikeuksien käyttäjäkunta muodostuu hyvin hajanaisesta joukosta toimijoita, josta Suomen Yrittäjien jäsenkuntaan kuuluvat pienyritykset edustavat laajaa, mutta pienillä taloudellisilla resursseilla varustettua joukkoa. Tämä tekijänoikeuksien käyttäjäjoukko on selkeästi isoja tekijänoikeusjärjestöjä heikommassa asemassa neuvoteltaessa ja solmittaessa lisensiointisopimuksia osapuolten välillä. Tasapuolisen ja oikeudenmukaisen neuvotteluasetelman saavuttamiseksi tarvitaankin lainsäädännöllisiä toimenpiteitä.

Yhteisvalvontajärjestöistä erityisesti musiikin alkuperäisiä tekijöitä edustavan Teoston ja esittäviä taiteilijoita ja tuottajia edustavan Gramexin harjoittama kollektiivinen lisensiointikäytäntö ja niiden läheiset tehtävänkuvat ovat aiheuttaneet pienyrittäjäkunnassa hämmennystä ja epävarmuutta siitä, kenen kaikkien oikeudenhaltijoita edustavien järjestöjen kanssa käyttäjä on velvollinen solmimaan sopimuksen musiikin esittämiskorvauksista ja millä ehdoilla (mukaan lukien kysymys kohtuullisista tariffeista). Järjestelmän avoimuuden ja selkeyden lisäämiseksi Suomen Yrittäjät esittääkin tässä kohtaa harkittavaksi näiden kahden em. valvontajärjestön keskittämistä yhden toimintakokonaisuuden alle.

Erityisesti sopimuslisenssien ehdot ja tariffit ovat niitä asioita, joissa määräysvalta on keskittynyt lähes yksipuolisesti tekijänoikeusjärjestöjen käsiin ilman, että käyttäjille on annettu minkäänlaisia tosiasiallisia vaikutusmahdollisuuksia. Tekijän-/lähioikeuskorvausten perusteesta ja määrästä on osapuolten välillä käyty useita riitoja, joista tuoreimpana esimerkkinä mainittakoon pienyritysten KKO:n ratkaisuun vedoten Gramexille esittämä palautusvaatimus perusteettomien tekijänoikeuskorvausten maksamisesta. Toistaiseksi Gramex ei ole suostunut näitä lakiin perustumattomia korvauksia käyttäjille palauttamaan. Pienyrityksen mahdollisuudet turvautua oikeussuojakeinoihin, lähinnä tuomioistuin- tai välimiesmenettelyyn ovat useimmiten marginaaliset johtuen käyttäjälle menettelystä aiheutuvasta kuluriskistä.

Suomen tekijänoikeuslainsäädäntöön olisi siis tarpeen sisällyttää sääntelyä, jolla tekijänoikeusjärjestöjen harjoittamaa sopimuspolitiikkaa saataisiin muutettua käyttäjien oikeudet paremmin huomioivaan suuntaan. Lainsäädäntötoimilla tulee pyrkiä tehostamaan tekijänoikeuksien kollektiivisen hallinnoinnin läpinäkyvyyttä ja tehokkuutta sekä edistää kilpailua.

Suomen Yrittäjät kannattaa myös komission näkemystä tehokkaasti toimivan ja puolueettoman valvontajärjestelmän luomisesta yhteisvalvontajärjestöjen sopimuskäytäntöä seuraamaan. Tekijänoikeusjärjestöjemme toimiminen oikeudellisessa monopoliasemassa korostaa tarvetta ulkopuolisen viranomaisen toteuttamaan valvontaan.

SUOMEN YRITTÄJÄT RY

Rauno Vanhanen