2.6.2005 klo 10:50

Lausunto koskien ehdotusta hallituksen esitykseksi ympäristövaikutusten arviointimenettelyä koskevan lain muuttamisesta (YM3/500/2005)

Ympäristöministeriölle

Ympäristöministeriö on pyytänyt Suomen Yrittäjät ry:n lausuntoa otsikkoasiaa koskevasta hallituksen esityksestä. Suomen Yrittäjät ry on tutustunut kyseiseen ehdotukseen ja lausuu siitä kunnioittaen seuraavaa:

Ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annettuun lakiin ehdotettavat muutokset johtuvat tiettyjen julkisten ja yksityisten hankkeiden ympäristövaikutusten arvioinnista annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin muutosten täytäntöönpanon toteuttamisesta. Lakiin ehdotetaan kirjattavaksi, että arviointimenettelyn soveltamisesta yksittäistapauksessa tehtäisiin aina päätös. Toimivaltaisena viranomaisena niin myönteisissä kuin myös arviointimenettelyn soveltamatta jättämistä koskevissa päätöksissä olisi jatkossa alueellinen ympäristökeskus. Ehdotuksen yleisperusteluissa esitetään vaihtoehtoisena ratkaisuna toimivallan säilyttämistä ympäristöministeriöllä, jolloin ministeriö tekisi nykyisen käytännön lisäksi päätökset myös arviointimenettelyn soveltamatta jättämisestä.

Suomen Yrittäjät kannattaa päätösvallan säilyttämistä ministeriöllä. Päätöksenteon hajauttaminen alueellisille ympäristökeskuksille heikentäisi yhdenmukaisen ratkaisukäytännön toteuttamista ja sitä kautta hankkeen toteuttajien oikeusturvaa. Pidämme tarkoituksenmukaisena, että ympäristöministeriön toimivaltaan kuuluu harkinnanvaraisen YVA:n tarpeesta päättäminen.

Suomen Yrittäjillä ei ole muuta huomautettavaa ehdotuksista.

SUOMEN YRITTÄJÄT RY

Riikka Tähtivuori