10.12.2004 klo 10:22

Lausunto koskien Euroopan sosiaalisen peruskirjan Suomen 9. määräaikaisraporttia sekä Euroopan sosiaalisten oikeuksien komitean päätelmiä ja pyyntöä saada lisätietoja

Työministeriö

Suomen Yrittäjät lausuu otsikkoasiassa kunnioittavasti seuraavaa:

Kyseessä on Euroopan sosiaalisten oikeuksien komitean Suomen 9. määräaikaisraporttia koskevat päätelmät sekä lisätietoja koskeva pyyntö. Työministeriö on pyytänyt lausuntoa koskien komitean huomioita ja päätelmiä artikloista 1,6 ja 19.

Suomen Yrittäjät on aiemmin ulkoministeriölle antamassaan lausunnossa todennut, että työnantajien järjestäytymisvapaudessa, keskinäisessä tasa-arvossa ja oikeudessa neuvotella työehtoja kollektiivisesti (peruskirjan artiklat 5 ja 6) on tiettyjä ongelmia. Kyseinen lausunto on tämän lausunnon liitteenä.

Komitea viittaa artiklaa 4 (4) koskevassa kohdassa Suomen 9. määräaikaisraportin toteamukseen työnantajien järjestäytymisasteesta, jonka määräaikaisraportissa väitetään olevan noin 80 %. Suomen Yrittäjät edellyttää, että tämä väärinkäsitys korjataan komitealle annettavassa raportissa. Suomen 120 000 työnantajayrityksestä vain noin 20 000, siis noin 17 %, kuuluu työehtosopimuksen solmineeseen järjestöön.

SUOMEN YRITTÄJÄT

Rauno Vanhanen