25.9.2002 klo 14:30

Lausunto koskien julkistamisdirektiivin muuttamista (KOM(2002) 279 lopullinen, U 34/2002 vp

Eduskunnan talousvaliokunnalle

Eduskunnan talousvaliokunta on pyytänyt Suomen Yrittäjät ry:tä kuultavaksi U 34/2002 vp julkistamisdirektiivin muutosta koskevassa asiassa.

Esitykseen sisältyvät muutokset liittyvät yritysten asiakirjojen ja tietojen pakolliseen julkistamiseen. Muutosehdotuksen pääasiallisena tavoitteena on, että kaupparekisteristä saatavissa olevat yrityksiä koskevat tiedot olisivat mahdollisimman ajantasaisia ja, että tietojen sinne toimittaminen sekä sieltä yleisön tietoon saattaminen onnistuisi mahdollisimman helposti ja nopeasti. Tavoitteeseen pyritään sähköiseen asiointiin siirtymällä sekä ilmoitusmenettelyssä että tiedonhaussa.

Suomen Yrittäjät kannattaa muutosesitykseen kirjattuja tavoitteita sähköisen asioinnin kehittämisestä rekisteripalveluiden osalta, yritysten ilmoitusmenettelyn yksinkertaistamista ja kaupparekisteritietojen saattamisesta sähköisessä muodossa yleisön käyttöön. Näiden uudistusten kautta parannetaan yritysten ilmoitushalukkuutta ja rekisteritietojen ajantasaisuutta, jolloin rekisteri myös palvelee paremmin käyttäjiään. Tällä menettelyllä on mahdollista myös pyrkiä vähentämään yrityksille ilmoitusmenettelystä ja rekisterissä muuten asioinnista syntyviä kustannuksia. Suomen Yrittäjät pitää kuitenkin hyvänä direktiiviehdotukseen sisältyvää mahdollisuutta yritysten oikeudesta valita toimittavatko ne ilmoitusmenettelyn edellyttämät tiedot rekisteriin sähköisessä muodossa vai paperilla. Koska sähköiseen asiointiin siirtymisestä ei saisi aiheutua yrityksille kohtuutonta rasitusta, direktiivin jäsenvaltioille antamaa mahdollisuutta vaatia kaikkia yrityksiä toimittamaan tiedot rekisteriin sähköisessä muodossa ei tulisi kansallisella tasolla hyväksyä.

Suomen Yrittäjät haluaa kuitenkin kiinnittää huomiota sähköiseen ilmoittamiseen olennaisesti liittyvään asiakkaan tunnistukseen ja sähköiseen allekirjoitukseen. Laatuvarmenteeseen pohjautuvan sähköisen allekirjoituksen ja asiakkaan tunnistuksen toteuttamistapoja harkittaessa tulee muistaa, että valitut menetelmät eivät saisi muodostua yrityksissä esteiksi sähköisten palvelujen järkiperäiselle hyödyntämiselle. Tunnistamistarpeen tulee ohjata tunnistamismenetelmien valintaa ja näin ollen tarpeettomia allekirjoitusvaatimuksia tulee sähköisessä ilmoitusmenettelyssä pyrkiä välttämään. Valinta ns. kevyen ja vahvan tunnistamisen välillä tulee perustua tarkoituksenmukaisuusharkintaan. Yritysten mahdollisuudet yksinkertaiseen ja joustavaan sähköiseen asiointiin tulee pyrkiä maksimoimaan.

Sähköisten tietopalveluiden osalta Suomen Yrittäjät pitää kannatettavana kaupparekisteritietojen saatavuutta sähköisessä muodossa internetin välityksellä. Internet-tietopalvelut lisäävät yritysten ja muidenkin tahojen aktiivisuutta hyödyntää rekisteritietoja ja siten edesauttavat informaation ajantasaisuutta ja ovat myös omiaan ehkäisemään harmaata taloutta ja rikollisuutta.

Ehdotukseen sisältyy myös uudistus, jonka mukaan yrityksen sallitaan toimittaa asiakirjoja rekisteriin myös muilla kielillä kuin elinkeinonharjoittajan valitsemalla Suomen virallisella kielellä. Suomen Yrittäjät kannattaa rekisteröintikielten osalta nykykäytännön jatkamista eli kaupparekisteriin vietäisiin ilmoitukset vaadittavine liitteineen pääsääntöisesti joko suomeksi tai ruotsiksi. Rekisterinkäyttäjän oikeusturvan kannalta on tärkeää, että hänellä on oikeus saada kaupparekisteritiedot aina sillä kielellä, jolla ne on merkitty rekisteriin. Suomen Yrittäjät pitää tärkeänä, että muilla kielillä toimitettavien tietojen osalta tehtäisiin asiassa jatkoselvitystä. Uudistuksesta aiheutuvista kustannuskysymyksistä samoin kuin eri kielisten versioiden samansisältöisyyden varmistamisesta tulisi hankkia yksityiskohtaisempaa selvitystä. Rekisterinkäyttäjän luottamusta rekisteristä saatavien käännösten oikeellisuuteen tulisi voida suojata samoin kuin siitä ilmoitusvelvollisille ja rekisterinkäyttäjille aiheutuvaa kustannusrasitusta minimoida.

Ehdotuksen mukaan kaikissa yrityksen kirjelomakkeissa ja tilauslomakkeissa, riippumatta siitä ovatko ne tuotettu sähköisessä muodossa vain paperiversiona, sekä internet-sivuilla on mainittava pakollisina tietoina yrityksen rekisteriviranomainen ja rekisterinumero sekä yhtiön oikeudellinen muoto ja kotipaikka. Suomen Yrittäjillä ei ole tämän kohtaan huomautettavaa. Tunnistetietojen merkitseminen on jo vallitseva käytäntö.

SUOMEN YRITTÄJÄT RY

Riikka Tähtivuori