4.6.2004 klo 13:49

Lausunto koskien kuulemismenettelyä yhtiön johdon riippumattomuudesta (OM 4/472/2004) sekä johdon vastuusta ja eräistä tiedonantosäännöksistä (OM 5/472/2004)

Oikeusministeriölle

Oikeusministeriö on pyytänyt Suomen Yrittäjät ry:n lausuntoa komission asiakirjoista koskien johdon riippumattomuutta ja hallituksen komiteoita sekä johdon vastuuta ja eräitä tiedonantosäännöksiä. Suomen Yrittäjät toteaa kannanottonaan oheisiin asiakirjoihin lyhyesti seuraavaa:

Komission kuulemismenettelyn kohteena oleva valmisteluasiakirja johdon vastuuta koskevaksi suositukseksi vastaa lähtökohtaisesti sisällöltään Suomen uutta corporate governance-suositusta eikä siten aiheuttane erityisiä ongelmia kansallisella tasolla. Johdon riippumattomuutta koskevassa asiakirjassa on lähtökohtana, että sitä sovellettaisiin yksinomaan listautuneisiin yhtiöihin. Siinä annetaan kuitenkin jäsenvaltioille mahdollisuus implementoida suositus koskemaan myös listautumattomia yrityksiä. Suomen Yrittäjät ry pitää tarkoituksenmukaisena, että Suomi pitäytyy soveltamisalan osalta uuden corporate governance-suosituksen linjoilla ja ulottaa suosituksen sisällön koskemaan vain Suomessa listattuja yhtiöitä. Suomen Yrittäjät kannattaa samanlaista soveltamisalan määrittelyä myös johdon vastuuta ja eräitä tiedonantosäännöksiä koskevaan komission asiakirjaan.

Muilta osin Suomen Yrittäjillä ei ole huomautettavaa asiakirjojen johdosta.

SUOMEN YRITTÄJÄT RY

Riikka Tähtivuori