21.10.2004 klo 15:00

Lausunto koskien Suomen Kiinteistönvälittäjäliitto ry:n laki- ja lausuntovaliokunnan aloitetta asuntomarkkinointiasetuksen muuttamiseksi (OM 9/42/2004)

Oikeusministeriölle

Oikeusministeriö on pyytänyt Suomen Yrittäjät ry:n lausuntoa otsikkoasiasta. Suomen Yrittäjät lausuu aloitteesta kunnioittaen seuraavaa:

Suomen Kiinteistönvälittäjäliitto ry esittää aloitteenaan, että voimassa olevaa asuntomarkkinoinnista annettua asetusta muutetaan niin, että nykyisten asuintiloja koskevien pinta-alatietojen sijaan on ilmoitettava kerrostalohuoneistojen osalta joko yhtiöjärjestyksen mukainen pinta-ala tai todellinen tarkastusmitattu pinta-ala, kiinteistöjen osalta rakennuksen kerrosala tai kokonaisala ja yhtiömuotoisten pientalokohteiden osalta yhtiöjärjestyksen mukainen pinta-ala tai vaihtoehtoisesti kerrosala tai kokonaisala. Esitystä perustellaan sillä, että asuntokauppojen merkittäväksi riitauttajaksi on noussut epäyhtenäisyys asuinpinta-alatietojen ilmoittelussa. Huoneistojen ja rakennusten asuinpinta-alatietojen esittämiseksi ei ole olemassa minkäänlaista selkeää määrittelyä, mikä on johtanut pinta-alatiedoista tehtyihin ristiriitaisiin tulkintoihin ja sittemmin kaupan osapuolten kuin myös välittäjän keskinäisiin riitoihin.

Yleisesti voidaan todeta kiinteistövälittäjän/myyjän vastuun näkökulmasta, että asetukseen sisältyvät pinta-alatietojen ilmoitusvelvoitteet ovat nykyisessä muodossaan erittäin hankalia täytettäviksi muiden kuin uusien asumiskohteiden osalta. Vanhempien huoneistojen ja kiinteistöjen kohdalla ei nykyiset mittausstandardit täyttäviä asuinpinta-alatietoja ole saatavilla ilman erillisten tarkastusmittausten suorittamista. Tämä merkitsee välittäjälle sekä myyjälle tarkkaa selonottovelvoitetta siitä, vastaako yhtiöjärjestykseen merkitty pinta-alatieto varmasti nykyisten mittausvaatimusten mukaisesti todennettavissa olevaa asuinneliömäärää. Välittäjällä ja myyjällä on siis merkittävä riski joutua yhteisvastuullisesti vastaamaan ostajalle pinta-alatietojen ilmoittamisessa todetusta virheestä. Suhteellisen tuore ylimmän tuomioistuimen ratkaisu osoittaa myös sen, että vastuu voi kohdata myös yksinomaan välittäjäosapuolta (KKO 2003:61).

Edellä esitetyn perusteella Suomen Yrittäjät pitääkin Suomen Kiinteistönvälittäjäliitto ry:n tekemää aloitetta tärkeänä avauksena asian tarkemmalle selvittämiselle. Liiton tekemät ehdotukset pinta-alojen määrittelyn täsmentämiseksi ovat mielestämme hyvin perustellut.

SUOMEN YRITTÄJÄT RY

Rauno Vanhanen