28.3.2006 klo 09:55

Lausunto laista eläkelaitosten vakavaraisuusrajan laskemisesta ja vastuuvelan

Sosiaali- ja terveysministeriö

Sosiaali- ja terveysministeriö on pyytänyt Suomen Yrittäjiltä lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi laeiksi eläkelaitosten vakavaraisuusrajan laskemisesta ja vastuuvelan kattamisesta sekä eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta.

Luonnoksen mukainen ehdotus koskisi työeläkevakuutusyhtiöiden, eläkesäätiöiden, eläkekassojen, maatalousyrittäjien eläkelaitoksen ja merimieseläkekassan harjoittamaa lakisääteistä eläkevakuutusta. Tarkoituksena on eläkelaitosten vakavaraisuusrajaa laskettaessa ottaa nykyistä täsmällisemmin huomioon työeläkevarojen sijoittamiseen liittyvät riskit. Lisäksi tavoitellaan mahdollisuutta sijoittaa varat nykyistä tuottavammin ja turvaavasti sijoitustoiminnan kehityksen mukaisesti. Vakavaraisuusrajan laskemiseksi sijoitukset jaetaan ryhmiin niiden todellisten riskien mukaan, ja vakavaraisuusraja laskettaisiin sijoitusten riskien avulla. Eläkelaitoksen tulisi kattaa sitoumuksistaan aiheutuva vastuuvelkansa. Tämän katteena olevien varojen sijoittamista koskisivat hajauttamiseen liittyvän yleissäännöksen lisäksi myös mm. säännökset vastapuoliriskien ja riskikeskittymien rajoittamisesta.

Ehdotuksessa pyritään muutoksilla säännösten selkeyttämiseen ja ajanmukaistamiseen. Säännösten yksityiskohtaisuutta vähennettäisiin, mikä lisäisi eläkelaitoksen harkintavaltaa sijoituksia tehtäessä. Käytännössä eläkelaitoksen hallituksen vastuuta sijoitustoiminnan järjestämisessä lisätään ja parannetaan vakuutusvalvontaviraston mahdollisuuksia seurata ja valvoa varojen sijoittamista.

Suomen Yrittäjät pitää tehtyjä ehdotuksia perusteltuina ja kannatettavina haettaessa mahdollisuuksia saada yhä parempaa tuottoa työeläkevaroille. Samalla korostuu eläkelaitoksen hallituksen vastuu ja mahdollisuudet vaikuttaa varojen sijoittamiseen. Tämä korostaa tarvetta saada eläkelaitosten hallituksiin asiantuntevia ja osaavia henkilöitä. Näin ollen entisestään korostuu tarve saada eläkelaitosten hallituksiin nimenomaan jäsenet puhtaasti osaamisen perusteella eikä omien taustayhteisöjensä mandaattiesityksinä. Eri laitosten välisen kilpailun kannalta on positiivista se, että vakavaraisuuden laskemista ja vastuuvelan kattamista koskevat säännökset olisivat yhdenmukaisesti kaikkia työeläkelaitoksia koskevia. Tältä osin ehdotukseen tulisi lisätä arvio siitä, millaisia kilpailuvaikutuksia tällä ehdotuksella olisi yhdessä muiden valmistelussa olevien uudistusehdotusten kanssa työeläkelaitosten kilpailutilanteeseen.

SUOMEN YRITTÄJÄT

Jussi Järventaus