13.1.2017 klo 09:00

Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi ajoneuvolain ja ajoneuvojen katsastustoiminnasta annetun lain muuttamisesta

Liikenne- ja viestintäministeriö

Liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee hallituksen esitystä ajoneuvolain (1090/2002) ja ajoneuvojen katsastustoiminnasta annetun lain (957/2013) muuttamisesta. Samassa yhteydessä valmistellaan muutoksia myös ajoneuvojen liikennekelpoisuuden valvonnasta annettuun valtioneuvoston asetukseen (1245/2002).

Suomen Yrittäjät ei ole saanut lausuntopyyntöä LVM:ltä, mutta haluaa esittää näkemyksiä lausunnoille tulleista luonnoksista. Kannatamme yleisesti säädösten sujuvoittamishankkeita ja yritystoiminnan kannalta kustannushyöty näkökulmasta ylimääräiseksi todettujen ja raskaiden velvollisuuksien purkamista. Haluamme kuitenkin tuoda esiin tietoomme tulleita katsastustoimialan yrittäjille keskeisiä epäkohtia asetusehdotuksesta ja etenkin sen vaikutusarviosta.

Katsastustoiminnan toimialajärjestöltämme saatujen tietojen mukaan säädöksen vaikutusarviossa on tapahtunut virhe liittyen ehdotetun mallin (katsastukset 4-2-2-2-1-1-1 vuosisyklein) myötä tapahtuvaan katsastuksien määrän vähenemään. Katsastuksien vähentymiset ja sen aiheuttamat vaikutukset on laskettu vaikutusarviossa 577 764 kpl mukaisesti. Saamamme tiedon mukaan todellisuudessa laskennallinen katsastusten vähenemä olisi 404 000 kpl. Näin vaikutusarviot niin saatujen hyötyjen, kuin yhteiskunnallisten haittojen puolella eivät ole oikeissa mittasuhteissa. Lisäksi toimialan näkemys ehdotetun uudistuksen aiheuttamista työpaikkojen vähentämisestä on vaikutusarviota huomattavasti suurempi. Tämä johtuu eri toimipaikkojen tuloksen vähenemisen myötä tulevista yritystoiminnan sopeuttamistoimista, jota vaikutusarvion mukaisessa arviossa ei ole otettu huomioon. Näin ollen katsomme, että lainsäädäntöehdotuksen kokonais-arviota tulisi tarkastella uudelleen ennen kuin päätös vuosisykleistä tehdään.

Lisäksi haluamme tuoda esiin, että katsastusalan yrittäjille siirtymäaika ehdotuksen mukaisiin katsastussykleihin on hyvin lyhyt. Etenkin alalle juuri tulleille ja investointeja tehneille yrittäjille muutos tulee hyvinkin nopeasti. Esitämme, että siirtymäajan pidentämistä tulisi vielä tarkastella uudelleen alan yrittäjien näkökulmasta.

Haluamme myös painottaa, että katsastuksien tulee jatkossa olla korkea-laatuisia, jotta tieliikenneturvallisuus tullaan takaamaan näiltä osin niin ammattiliikenteessä toimiville yrittäjille kuin muille tieliikenteen toimi-joille.

Kunnioittavasti

Suomen Yrittäjät