YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle julkisesti tuettujen kuljetuksien tietopohjan kehittämistä koskevaksi lainsäädännöksi
Liikenne- ja viestintäministeriö
VN/12650/2024
Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja luonnoksesta väliaikaisesta kokeilulaista julkisesti tuettujen kuljetusten tietopohjan kehittämiseksi. Tietoja kerättäisiin 2026–2027. Tietojen toimitus koskisi Pohjois-Pohjanmaan, Lapin, Kainuun ja Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueiden vammaispalvelulain-, sosiaalihuoltolain ja terveydenhuoltolain mukaisia kuljetuksia ja näiden alueiden Kelan sairasvakuutuksesta korvattavia matkoja. Syntyvän tietopohjan avulla olisi mahdollista kehittää julkisesti tuettujen kuljetuksien järjestämistapaa tietopohjaan perustuen.
Suomen Yrittäjät kiittää mahdollisuudesta lausua asiasta ja toteaa lausuntonaan seuraavaa.
Ehdotus pohjautuu pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelmakirjaukseen julkisesti tuotettujen liikennepalvelujen kehittämisestä siten, että palvelujen järjestämiseen suunnatuista resursseista saadaan mahdollisimman suuri lisäarvo. Suomen Yrittäjät pitää tätä tavoitetta kannatettavana.
Kokeilulain tuottaman tietovarannon avulla olisi mahdollista muun muassa turvata kuljetusten tarjonta. Suomen Yrittäjät katsoo, että keskeinen osa tarjonnan turvaamista on toimiva taksiliikennemarkkina ja taksiyritysten kannattava liiketoiminta. Julkisesti rahoitetut taksipalvelut muodostavat 40 % taksitoimialan liikevaihdosta, ja kaupunkien ulkopuolella niiden osuus taksiyritysten liikevaihdosta on selvästi suurempi. Erityisesti haja-asutusalueella taksien saatavuuteen voi liittyä haasteita.
Julkisesti rahoitettuja henkilökuljetuksia koskevan säädännön valmistelussa tulee aina kiinnittää huomioita taksiliiketoiminnan harjoittajien näkökulmaan ja yritystoiminnan edellytyksiin kokonaisuutena. Kokeilunlain yhteydessä tulee huomioida laaja toimintaympäristöymmärrys siitä, millaisin sopimuksin ja toimintamallein taksipalveluja järjestetään eri osissa kokeilualuetta, koska kerättävä data ei yksinään luo kattavaa tietoa kokonaiskustannuksista ja vaikutuksista markkinaehtoiseen toimintaan. Toimintaympäristöön liittyvät muun muassa välityksen ja liikennepalvelujen hankintaperiaatteet, välityskeskusten kyydinjakoperiaatteet, menopaluukyytien mahdollisuudet kaupunkien ulkopuolelle ja käytössä oleva hintataso yksityiskohtineen.
Lakihankkeen ohjausryhmässä ovat liikenne- ja viestintäministeriön lisäksi olleet sosiaali- ja terveysministeriö, Kela, Liikenne- ja viestintävirasto, Liikenteenohjausyhtiö Fintraffic Oy sekä Tervia Logistiikka Oy. Esityksen perusteluissa ei kuvata, miten pääkumppaniksi on valikoitunut nimenomaan neljän hyvinvointialueen omistama sidosyksikkötoimija Tervia Logistiikka Oy.
Yksi esityksen tavoitteista on välillisesti tukea laajempaa liikenteen dataekosysteemin muodostumista. Suomen Yrittäjät huomauttaa, että mikäli halutaan edistää kuljetuspalvelumarkkinoita ja lisätä yritysvetoista innovaatiotoimintaa, tulee jo kehitysvaiheessa paneutua kaupallisten yritysten keskeisempään rooliin. Vaarana on, että toimintamalli hiotaan julkisvetoisten sidosyksikkötoimijoiden toimintaperiaatteisiin sopivaksi markkinaehtoisten sijaan. Toimintamalleja tulee kehittää siten, että reilu kilpailu toteutuu ja julkisia varoja käytetään tehokkaasti.
Suomen Yrittäjät
Sini Puntanen
liikenne- ja kaupunkipolitiikan asiantuntija