YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

9.9.2024 klo 10:01

Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi ajoneuvoverolain 11 §:n muuttamisesta

Valtiovarainministeriö

VN/16372/2024

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi ajoneuvoverolakia siten, että matkailuautoilta kannettava ajoneuvoveron käyttövoimavero määräytyisi jatkossa muiden M1-luokan henkilöautojen käyttövoimaveroa vastaavalla tavalla. Ehdotettu muutos lisäisi ajoneuvoveron tuottoa vuositasolla arviolta noin 11 miljoonalla eurolla.

Suomen Yrittäjät esittää lausuntonaan seuraavaa:

Pääministeri Petteri Orpon hallitus päätti kevään 2024 kehysriihessä osana sovittuja toimenpiteitä poistaa matkailuautojen autoverotuen asteittaisesti 15 vuoden siirtymäajalla. Muutokselle asetettiin tavoitteeksi 15 miljoonan suuruinen verotuoton staattinen lisäys vuoden 2028 tasossa ja staattiseksi yhteisvaikutukseksi vuosille 2025–2028 mitoitettiin 38 miljoonaa euroa.

Valmistelun yhteydessä verotuottotavoitteen arvioitiin olevan varmemmin saavutettavissa korottamalla matkailuautojen ajoneuvoveroa kuin poistamalla matkailuautojen autoverottomuus, koska ajoneuvoveron korotukseen liittyy todennäköisesti vähemmän verotuottoja pienentäviä negatiivisia käyttäytymisvaikutuksia. Tämän takia valtiovarainministeriön vuodelle 2025 laatiman talousarvioehdotuksen käsittelyn yhteydessä linjattiin matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveron korottamisesta matkailuautojen autoverotuen poistamisen sijaan.

Suomen Yrittäjät katsoo, että verotuksen painopisteen tulisi yleisesti olla kulutuksen ja haittojen verottamisessa työn ja yrittämisen verotuksen sijaan. Myös liikenteen verotuksessa käytön ja haitan verottaminen on omistamisen verotusta perustellumpaa, mitä näkemystä myös esitys heijastelee. Verotuottotavoitetta on lisäksi kohtuullistettu alkuperäisestä 15 miljoonasta eurosta 11 miljoonaan euroon, ja kokonaisuus huomioon ottaen esitystä voidaan pitää tyydyttävänä.

Suomen Yrittäjät

Juhana Brotherus