YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

16.8.2024 klo 08:26
Lausunto

Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi ajoneuvoverolain muuttamisesta

Valtiovarainministeriö
Lausuntopalvelu

VN/16243/2024

Valtiovarainministeriö pyytää lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi ajoneuvoverolain muuttamisesta. Esityksellä toteutetaan kevään 2024 kehysriihessä sovitut toimenpiteet ajoneuvoveron korottamisesta. Korotus kohdistuisi pääosin täyssähköautojen ja ladattavien hybridien perusveroon ja käyttövoimaveroon, ollen noin 35 miljoonaa euroa vuoden 2026 tasossa. Käyttövoimaveron muutoksella pyritään lisäksi päivittämään energiaverojärjestelmää johdonmukaisemmaksi siten, että sähkön moottoribensiiniä alemmasta valmisteverosta sähköautoille ja ladattaville hybrideille aiheutuva veroetu poistuisi keskimäärin vuositasolla.

Suomen Yrittäjien lausunto

Suomen Yrittäjät kiittää mahdollisuudesta lausua asiasta.

Liikenteen osuus valtion verotulokertymästä on alentunut vähitellen 2000-luvun kuluessa. Liikenteen erillisverotulot olivat vuonna 2010 lähes 5 Mrd euroa, tänä vuonna alle 4 Mrd euroa, ja painuvat edelleen 3 Mrd euron tasoon vuonna 2030. Valtiontalouden nopeasti heikentyvän tulokertymän lisäksi kehitys johtaa myös liikenteen epäoikeudenmukaisempaan verotukseen. Liikenteen verotukseen tarvitaan pitkäjänteinen ja kokonaisvaltainen ratkaisu, johon nyt esillä oleva ehdotus ei varsinaisesti vielä vastaa.

Edellä mainituista syistä liikenteen kokonaisverouudistus on tarpeen ja Petteri Orpon hallitusohjelmaan sisältyykin toimenpide liikenteen rahoitus- ja verotusuudistuksen aloittamisesta. Suomen Yrittäjät katsoo, että uudistuksen aloitusta tulisi kiirehtiä. Yritysten toimintaympäristön ennakoitavuus on erittäin tärkeää, joten merkittävät uudistukset tulee valmistella vaikutusarviointeineen huolellisesti. Myös muutosten käyttöönotto ja siirtymäajat tulee huomioida eri toimijoiden näkökulmasta.

Lausunnoilla olevat ehdotukset täyssähköautojen ja ladattavien hybridihenkilöautojen ajoneuvoveron perusveron ja/tai käyttövoimaveron nostosta ovat suuruudeltaan melko maltillisia ja vaikutuksiltaan pienehköjä. Vaikutukset yrityssektoriin ennakoidaan kuitenkin olevan yli 2,5 miljoonaa euroa vuositasolla, mikä rasittaa yritysten kustannuksia.

Nähdäksemme päästöohjauksen näkökulmasta nyt lausunnoilla oleva esitys ei ole aivan ongelmaton. Henkilöautojen käyttövoimamurros on viime aikoina hidastunut ja sähkökäyttöisten autojen ensirekisteröinnit ovat tänä vuonna olleet selvästi edellisvuotta alempana. Autokannan uusiutumista ja vaihtoehtoisia käyttövoimia tulee edelleen vauhdittaa, kunnes liikenteen päästötavoitteiden saavuttaminen on näköpiirissä. Siten kevään kehysriihessä niin ikään sovittu työsuhdesähköautojen verotusarvon verotuen jatkaminen vuosille 2026-2029 on kannatettava toimenpide.

Liikenteen verotukselle on ymmärrettävä fiskaalinen peruste ja jossain vaiheessa myös sähköautoilla liikkumista tulee verottaa nykyistä enemmän. Uudistuksen yksityiskohtiin ja ajoitukseen kokonaistarkastelu antaisi hyvin eväitä.

Suomen Yrittäjät katsoo, että verotuksen painopisteen tulee yleisesti painottua kulutuksen ja haittojen verotukseen, työn ja yrittämisen verotuksen sijaan.

Suomen Yrittäjät

Sini Puntanen
liikenne- ja kaupunkipolitiikan asiantuntija