10.7.2024 klo 07:06

Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi väylämaksulain muuttamisesta

Liikenne- ja viestintäministeriö
Lausuntopalvelu

VN/12577/2024

Suomen vesialueella kauppamerenkulkua harjoittavasta aluksesta suoritetaan valtiolle väylämaksua. Väylämaksun yksikköhinnat ja enimmäismäärät puolitettiin 1.1.2015 alkaen ja väliaikaisten yksikköhintojen ja enimmäismäärien voimassaoloa on jatkettu useaan kertaan voimaantulosäännöksellä. Nykyinen säännös tuli voimaan 18.12.2023 ja se on säädetty olemaan voimassa 31.12.2027 saakka.

Huolimatta Petteri Orpon hallitusohjelman kirjauksesta väylämaksun pysyvästä puolituksesta, hallituksen kehysriihessä 15.–16.4.2024 päätettiin palauttaa väylämaksut täysimääräisiksi 1.1.2025 alkaen väylämaksun perusteita muutoin muuttamatta osana julkista taloutta tasapainottavia toimenpiteitä. Valtion vuotuisia väylämaksutuloja pyritään lisäämään 36 miljoonalla eurolla.

Suomen Yrittäjät kiittää mahdollisuudesta antaa lausunto väylämaksulain muuttamisesta. Maaliskuussa 2024 Suomen Yrittäjät antoi lausunnon arviomuistiosta koskien väylämaksun pysyvää puolittamista, ja toteaa sen täydennykseksi seuraavaa:

Suomen Yrittäjät ei puolla väylämaksujen nostoa, vaan kannattaa nykyisen lain mukaista väylämaksun yksikköhintojen ja enimmäismäärien puolittamista 31.12.2027 saakka. Suomen Yrittäjät pitää tärkeänä, että Suomen elinkeinoelämän meriliikenteen kustannukset ovat johdonmukaisia ja ennustettavia. Lähivuosien ympäristösääntelykustannusten vuoksi väylämaksun alhaisempi taso on Suomen elinkeinoelämän näkökulmasta parempi, kunnes eri muutosten kokonaisvaikutukset kuljetuskustannuksiin tarkentuvat.

Muutosesityksen tavoite on ymmärrettävästi julkisen talouden tasapainottaminen, mutta päätös heikentää väistämättä Suomen logistista kilpailukykyä. Suomen Yrittäjät pitää harmillisena, että muutosaikataulun kiireellisyyden vuoksi väylämaksujärjestelmän pitkäjänteisempi kehittäminen jää nyt tarkastelematta.

Suomen Yrittäjät

Sini Puntanen