26.1.2005 klo 10:36

Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi Euroopan patenttisopimuksen udistamiskirjan ja patenttilakisopimuksen hyväksymisestä ja voimaansaattamisesta sekä patenttilain muuttamisesta

Kauppa- ja teollisuusministeriölle

Kauppa- ja teollisuusministeriö on pyytänyt Suomen Yrittäjät ry:n lausuntoa otsikkoasiaa koskevasta ehdotuksesta. Suomen Yrittäjät ry on tutustunut ko. asiakirjaan ja esittää siitä lyhyesti seuraavaa:

Euroopan patenttisopimuksen uudistamiskirja

Suomen säilyminen Euroopan patenttisopimuksen jäsenenä edellyttää, että Suomi allekirjoittaa Euroopan patenttisopimuksen uudistamiskirjan. Uudistamiskirjan voimaantulo edellyttää Suomen liittymistä siihen ja liittymiskirjan tallettamista. Suomen Yrittäjien mielestä Suomen tulisi allekirjoittaa ko. asiakirja säilyttääkseen sopimusosapuolen aseman ja voidakseen siten osallistua Eurooppalaiseen patenttiyhteistyöhän. Sopimuksen ulkopuolelle jääminen olisi suomalaisille yrityksille haitallista ja aiheuttaisi niille sekä hallinnollisia että taloudellisia rasitteita.

Kansallinen patenttilaki

Ehdotuksen mukaan patenttilain 52 §:n 2 momentti sallisi patentinhaltijan pyytää tuomioistuimessa patentin rajoittamista mitättömyyskanteen nostamisen jälkeen. Säännösehdotuksen mukaan rajoitettu patentti olisi tuomioistuinkäsittelyn perustana. Kyseinen säännös koskisi kaikkia Suomessa voimassa olevia patentteja. Kyseisessä ehdotuskohdassa ei oteta lainkaan kantaa siihen, mihin saakka oikeudenkäyntimenettelyä rajoituksen tekeminen on sallittua. Voimassa olevan oikeudenkäymiskaaren mukaan riidan osapuolten tulee esittää kirjalliset todisteensa valmisteluvaiheen aikana ennen pääkäsittelyyn siirtymistä. Valmistelun kuluessa selvitetään myös mitkä asiat ovat osapuolten välillä riitaisia ja mitkä riidattomia. Patenttivaatimuksen suoja-alueen laajuudella on olennaista merkitys määriteltäessä osapuolten välisiä riitaisia seikkoja patentin mitättömyysoikeudenkäynnissä. Edellä esitetyn perusteella Suomen Yrittäjät katsoo, että patentin rajoittaminen olisi tehtävä valmisteluvaiheen aikana. Koska patentin rajoittamisen ajankohta on selkeästi prosessuaalinen kysymys olisi asiaan tarkoituksenmukaista saada oikeusministeriön virallinen kannanotto.

SUOMEN YRITTÄJÄT RY

Riikka Tähtivuori