4.10.2005 klo 09:14
Lausunto

Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi koskien työeläkevakuutusyhtiöistä annettua lakia, eläkesäätiölakia ja vakuutuskassalakia

Sosiaali- ja terveysministeriö

Nykyisen lain mukaan vakuutuskannan luovuttamisen yhteydessä tulee toimintapääomaan siirtää määrä, joka mahdollistaa vastaanottavassa eläkelaitoksessa sellaisen sijoitusjakauman, jolla riittävällä todennäköisyydellä ja riittävällä turvaavuudella voidaan odottaa pitemmällä aikavälillä saavutettavan TEL:n nojalla vahvistettavan laskuperustekoron mukainen tuotto. Riittäväksi siirrettäväksi toimintapääomaksi katsotaan nykyisin määrä, joka määritellään viiden takautuvan vuoden laskuperustekorkojen keskiarvoa vastaavan tuoton saavuttamiseksi tarvittavan vakavaraisuuspääoman suuruiseksi. Näin määritelty prosenttimäärä on tällä hetkellä 11,8. Hallituksen esitysluonnoksessa ehdotetaan työeläkevakuutusyhtiöstä annettua lakia, eläkesäätiölakia ja vakuutuskassalakia muutettavaksi siten, että vakuutuskannan siirroissa toimintapääoman tasoksi määriteltäisiin lakisääteistä eläkevakuutustoimintaa harjoittavien eläkelaitosten vakavaraisuusrajojen mediaani kaksinkertaisena.

Nykytilanteessa on kilpailun kannalta ongelmana se, että siirtyvän toimintapääoman määrä on liian matala, mikä on kannustanut työnantajia purkamaan eläkesäätiöitä ja -kassoja ja siirtämään vakuutuksensa työeläkeyhtiöihin. Eläkesäätiöt ja -kassat eivät siten ole kilpailukykyisiä suhteessa työeläkeyhtiöihin. Toimivan hajautetun järjestelmän kannalta on tärkeätä, että eri vaihtoehdot ovat toisiinsa nähden kilpailukykyisiä. Tästä syystä hallituksen esitys on perusteltu ja menee oikeaan suuntaan, mutta ei riittävästi. Siirtyvän toimintapääoman määrän arvioidaan esityksen johdosta nousevan nykyisestä 11,8 %:sta 19 %:iin.

Toiminnallinen perustelu

Hallituksen esitysluonnoksessa esitetään muutokselle toiminnalliset perusteet. Sen mukaan toimintapääoman taso tulee mitoittaa niin, että eri osapuolet, erityisesti luovuttava ja vastaanottava eläkelaitos, kokevat sen taloudellisesti oikeudenmukaiseksi sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä. Tätä toiminnallista perustetta korostetaan vielä sillä, että työeläkejärjestelmän terveen kehityksen turvaaminen edellyttää, ettei luovuttavan eläkelaitoksen vakavaraisuustilanne suoraan vaikuta vastaanottavalle eläkelaitokselle siirtyvän toimintapääoman tasoon. Näillä perusteilla on valittu tason kriteeriksi vakavaraisuusrajojen mediaani kaksinkertaisena.

Omistuksellinen periaate

Toimintapääoman omistamisesta on käyty paljonkin keskustelua. Tällöin on keskusteltu siitä, omistavatko toimintapääoman vakuutetut palkansaajat vai vakuutuksen ottaneet yritykset. Missään vaiheessa ei ole esitetty, että toimintapääoman omistaisi työeläkelaitos tai että, toimintapääoma olisi yhteinen yli kaikkien työeläkelaitosten. Näin ollen yleisesti on hyväksytty, että toimintapääoma kuuluu työeläkelaitoskohtaisesti siitä työeläkelaitoksesta vakuutuksen ottaneille työnantajille tai näihin vakuutuksiin kuuluville työntekijöille. Näin ollen omistuksellisesta periaatteesta lähtien on vakuutuskannan siirrossa myös vakuutusta vastaavan toimintapääoman siirryttävä kokonaisuudessaan siihen työeläkelaitokseen, johon vakuutus siirretään.

Ehdotus toimintapääoman määräksi kannansiirroissa

Hallituksen esitysluonnoksessa lähdetään toiminnallisista perusteista kannansiirrossa tapahtuvan toimintapääoman siirtymisen mitoittamisessa. Perusteina ovat se, että eri osapuolet kokevat sen taloudellisesti oikeudenmukaiseksi sekä työeläkejärjestelmän terveen kehityksen turvaaminen. Taloudellisesti oikeudenmukaiseksi voidaan aivan yhtäläisesti kokea joko se, että kannansiirrossa siirtyy toimintapääomaa kaksi kertaa eläkelaitosten vakavaraisuusrajojen mediaani tai koko siirtyvää kantaa vastaava toimintapääoma. Jälkimmäinen perustelu, työeläkejärjestelmän terveen kehityksen turvaaminen, ei mitenkään vaarannu, vaikka kannansiirrossa siirtyisi koko toimintapääoma. Toimintapääoman keräämistä on perusteltu sillä, että näin työeläkelaitokset pystyvät ottamaan entistä suurempaa riskiä ja saamaan suuremman tuoton rahastoille. Tämä peruste ei mitenkään vaarannu siitä, että työeläkelaitoksesta tapahtuvan kannansiirron yhteydessä siirtyvää vakuutuskantaa vastaava toimintapääoma kokonaisuudessaan siirtyy vastaanottavaan työeläkelaitokseen. Edelleenkin jää siihen eläkelaitokseen, josta kanta siirtyy, kannansiirtoa edeltävän tilanteen suuruinen toimintapääoma ja mahdollisuus ottaa riskiä sijoitusmarkkinoilla.

Toimintapääoman omistamisen näkökulmasta, toiminnallista perustetta vaarantamatta, ainoa järkevä tapa toimintapääoman siirrolle kannansiirroissa on se, että koko kantaa vastaava toimintapääoma siirtyy. Jotta suurtyönantajat eivät pystyisi eläkekassoista ja -säätiöistä tapahtuvissa siirroissa käyttämään järjestelmää hyväksi, tulee siirtyvän toimintapääoman olla vähintään eläkelaitosten vakavaraisuusrajojen mediaani kaksinkertaisena.

Ehdotus: Hallituksen esitysluonnosta on muutettava siten, että vakuutuskannan luovuttamisessa siirtyy luovutettavaa kantaa vastaava toimintapääoma kokonaisuudessaan kuitenkin siten, että se on vähintään eläkelaitosten vakavaraisuusrajojen mediaani kaksinkertaisena.

SUOMEN YRITTÄJÄT

Risto Suominen
johtaja