15.8.2008 klo 11:26

Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi laeiksi elinkeinotulon verottamisesta annetun lain ja tuloverolain muuttamisesta

Valtiovarainministeriö
Vero-osasto

Muutoksen tausta

Luonnoksessa esitetään tehtäväksi muutoksia eräisiin IFRS-tilinpäätöksen ja verotuksen yhteensovittamista koskeviin yksityiskohtiin, luottolaitosten luottotappiovarausten käsittelyyn, liittymismaksujen verokohteluun, osakeyhtiöiden omien osakkeiden luovutusvoiton ja –tappion verokohteluun sekä yritysjärjestelysäännöksiin. Lisäksi esitetään tarkennettavaksi hyödykkeen hankintamenon määrittämistä, vaihto-omaisuuden arvostamista sekä tulon jaksottamista koskevia säännöksiä. Samoin esitetään tarkistettavaksi indeksi- ja valuuttakurssivoittojen ja –tappioiden verokohtelua. Luonnoksessa esitetään muutettavaksi myös tuloverolakia osakeyhtiön omien osakkeiden luovutuksen verokohtelun osalta.

Luonnos sisältää erittäin monia yksittäisiä muutoksia, jotka ratkaisevat pääosin myönteisellä tavalla viime vuosina esiin otettuja ongelmakohtia niin IFRS-tilinpäätöksen laativien kuin muidenkin yritysten kohdalla. Toisaalta luonnos ei sisällä ratkaisuja IFRS-yhtiöiden kannalta tärkeimpiin yksityiskohtiin eli konserniavustukseen ja poistoihin liittyviin verotuksen ja kirjanpidon kytkennän poistamiseen. Tämä tarkoittaa käytännössä, että IFRS-yhtiöt eivät voi siirtyä nyt käsiteltävänä olevan esitysluonnoksen perusteella vielä erillistilinpäätöksissä käyttämään IFRS-standardeja.

Jäljempänä tässä lausunnossa käsitellään yksityiskohtaisemmin eräitä luonnoksen kohtia, joihin haluamme kiinnittää erityistä huomiota.

Omien osakkeiden luovutus

Esitetty muutos osakkeiden luovutusvoiton ja –tappion verokohteluun on kannatettava ja tarpeellinen. Kun HE-luonnoksessakin todetaan, että yhtiöoikeudellisesti kyseessä on aina osakeanti, olisi epäselvyyksien välttämiseksi suositeltavaa tarpeettomana poistaa TVL 45 §:stä sana osakeanti.

Yritysjärjestelyt

On erittäin kannatettavaa, että yritysjärjestelyissä voidaan käyttää vastikkeena uusien liikkeeseen laskettujen osakkeiden lisäksi myös yhtiöllä jo hallussaan olevia vanhoja osakkeita. Tämä tekee toteutuksen nykyistä järjestelmää joustavammaksi. Samoin on kannatettavaa, että liiketoimintasiirtojen kohdalla luovutaan kirjanpitosidonnaisuudesta. Verotuksessa käytettävien arvoja on käytännössä muutoksen jälkeen seurattava erikseen, mutta se on väistämätön seuraus järjestelyn veroneutraliteetista.

SUOMEN YRITTÄJÄT

Leena Romppainen