5.10.2007 klo 09:14

Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi laeiksi elinkeinotulon verottamisesta annetun lain, tuloverolain ja osakeyhtiölain 13 luvun 5 §:n muuttamisesta

Valtiovarainministeriö
Vero-osasto

Viite:Lausuntopyyntönne 21.9.2007

Muutoksen tausta

Luonnoksessa esitetään tehtäväksi muutoksia eräisiin IFRS-tilinpäätöksen ja verotuksen yhteensovittamista koskeviin yksityiskohtiin, luottolaitosten luottotappiovarausten käsittelyyn, liittymismaksujen verokohteluun, osakeyhtiöiden omien osakkeiden luovutusvoiton ja –tappion verokohteluun, yritysjärjestelysäännöksiin ja optio- ja muiden kannusteperusteisten oikeuksien verokohteluun. Elinkeinotulon verottamisesta annettuun lakiin esitetään lisättäväksi säännökset sijoitusluonteinen omaisuus –omaisuuslajista. Lisäksi esitetään tarkennettavaksi hyödykkeen hankintamenon määrittämistä, vaihto-omaisuuden arvostamista sekä tulon jaksottamista koskevia säännöksiä. Samoin esitetään tarkistettavaksi indeksi- ja valuuttakurssivoittojen ja –tappioiden verokohtelua. Luonnoksessa esitetään muutettavaksi myös tuloverolakia osakeyhtiön omien osakkeiden luovutuksen verokohtelun osalta sekä osakeyhtiölakia tarkentamalla jaettavaa määrää koskevaa säännöstä.

Luonnos sisältää erittäin monia yksittäisiä muutoksia, jotka ratkaisevat pääosin myönteisellä tavalla viime vuosina esiin otettuja ongelmakohtia niin IFRS-tilinpäätöksen laativien kuin muidenkin yritysten kohdalla. Toisaalta luonnos ei sisällä ratkaisuja IFRS-yhtiöiden kannalta tärkeimpiin yksityiskohtiin eli konserniavustukseen ja poistoihin liittyviin verotuksen ja kirjanpidon kytkennän poistamiseen. Tämä tarkoittaa käytännössä, että IFRS-yhtiöt eivät voi siirtyä nyt käsiteltävänä olevan esitysluonnoksen perusteella vielä erillistilinpäätöksissä käyttämään IFRS-standardeja. Luonnoksessa esitetään myös IFRS-yhtiöiden osalta, että rahoitusvälineiden realisoitumatonta arvonnousua ei verotettaisi, mutta sen jakaminen osakkaille estettäisiin. IFRS-yhtiöiden kannalta lienee merkityksellistä, etteivät realisoitumattomat arvonmuutokset vaikuta verotukseen. Jos tämä verotuskohtelu on saavutettavissa ainoastaan voitonjakoa rajoittamalla, ratkaisua voidaan pitää hyväksyttävänä.

Jäljempänä tässä lausunnossa käsitellään yksityiskohtaisemmin eräitä luonnoksen kohtia, joihin haluamme kiinnittää erityistä huomiota.

Sijoitusluonteinen omaisuus osakeyhtiöissä

Luonnokseen sisältyy osakeyhtiöiden kannalta merkittävä esitys osakeyhtiöiden uudesta omaisuuslajista, sijoitusluonteisesta omaisuudesta. Luonnoksesta eivät kuitenkaan käy ilmi ne perusteet, joiden nojalla muutoksen tarpeellisuutta ja merkitystä voitaisiin arvioida. Luonnokseen ei myöskään sisälly esitystä siitä, miten tämän omaisuuslajin arvostaminen tapahtuisi arvostamislain säännösten mukaan.

Esitetty uusi omaisuuslaji on tarpeeton osakeyhtiöiden verotuksessa. Yrityksellä voi olla omaisuutta, joka on välittömästi tai välillisesti yritystoiminnan käytössä. Tällaista omaisuutta ovat vakiintuneen käytännön mukaan esimerkiksi henkilökunnan käytössä olevat asunnot. Sekä välillisessä että välittömässä elinkeinotoiminnan käytössä oleva omaisuus on vakiintuneesti kuulunut käyttöomaisuuteen. Ei ole nähtävissä tarvetta ryhtyä erittelemään tämän lisäksi elinkeinotoimintaan välittömästi tai välillisesti kuuluvaa omaisuutta – erityisesti kun tälle erittelylle ei ole esitetty konkreettisia tarpeita.

Vuonna 2004 toteutetun yritysverouudistuksen yhteydessä säädettiin käyttöomaisuusosakkeiden luovutukset verovapaiksi. Tämän jälkeen veroviranomaiset ovat ryhtyneet hyvin päämäärätietoisesti siirtämään lähes kaikkea osakeomistusta erityisesti holding-yhtiöissä TVL-tulolähteeseen. Tässä erottelussa ei ole otettu huomioon sitä, minkälainen rooli omistajilla on liiketoimintayhtiössä. Jos nyt esitettävällä uudella omaisuuslajilla on tarkoitus ratkaista nimenomaan luovutusvoiton verovapauteen liittyviä ongelmia, tulisi se selkeästi tuoda esiin hallituksen esityksen perusteluissa. Luonnoksessa ei ole millään tavoin käsitelty esimerkiksi holdingyhtiöihin liittyviä kysymyksiä eikä pyrittykään selventämään käyttöomaisuuden ja käyttöomaisuusosakkeiden sisältöä tarkemmin. Siten luonnos ei tarjoa perustietoa siitä, miten osakeyhtiöiden omaisuus jatkossa tulee jakaa käyttöomaisuuteen ja sijoitusluonteiseen omaisuuteen. Luovutusvoiton verovapauteen liittyvät ongelmallisiksi koetut rajanvedot tulee ensisijaisesti pyrkiä ratkaisemaan nimenomaan tämän kyseisen erityissäännöksen (EVL 6 b §) tarkennuksella.

Tarve yrityksen elinkeinotoimintaa palvelevan omaisuuden jaottelemiseen luonnoksessa esitetyllä tavalla välittömästi ja välillisesti palvelevaan omaisuuteen on jäänyt täysin perustelematta. Sijoitusluonteisen omaisuuden sisältöä on valotettu vain esimerkein. Näistä jakamattomien voittovarojen nostaminen esimerkkinä aktiivisen elinkeinotoiminnan kannalta tarpeettomaksi omaisuudeksi tuntuu vaikeasti hyväksyttävältä. Yrityksellä voi olla monia syitä, miksi se ei jaa osakkailleen vuosittain koko voittoaan. Tärkein syy on se, että yritykset haluavat parantaa vakavaraisuuttaan. Vain taseeltaan vahva yritys selviytyy yritystoimintaan väistämättä kuuluvista taloudellisesti kireämmistä ajoista. On täysin käsittämätöntä, että vakavaraisen yhtiön keräämä puskuri – vahva oma pääoma – katsottaisiin muuksi, kuin yhtiön elinkeinotoiminnan käyttöomaisuudeksi.

Osakeyhtiöiden verotukseen esitetään lisättäväksi uutta omaisuuslajia ilman selkeitä perusteluita ja tarkkoja määritelmiä. Tällöin jää myös epäselväksi, mitä liittymiä muutoksella voisi olla muuhun verolainsäädäntöön ja sen soveltamiseen. Tarpeettomia uusia säännöksiä on syytä välttää. Esitetty uusi omaisuuslaji aiheuttaisi verotusta toimitettaessa uuden, luonnoksen perusteellakin erittäin epäselvän rajanvedon yritysvarallisuuden ryhmittelyssä. Uuden omaisuuslajijaon rinnalla säilyisi edelleen yrityksen varallisuuden erottelu kahteen tulolähteeseen.

Omien osakkeiden luovutus

Esitetty muutos osakkeiden luovutusvoiton ja –tappion verokohteluun on kannatettava ja tarpeellinen. Kun HE-luonnoksessakin todetaan, että yhtiöoikeudellisesti kyseessä on aina osakeanti, olisi epäselvyyksien välttämiseksi suositeltavaa tarpeettomana poistaa EVL 6 § 1 mom 2-kohdasta ja TVL 45 §:stä sana osakeanti. Joka tapauksessa lainkohdissa tulisi olla viittaus osakeyhtiölain ao. säännökseen osakkeiden luovutuksen yhtiöoikeudellisesta käsittelystä.

Yritysjärjestelyt

On erittäin kannatettavaa, että yritysjärjestelyissä voidaan käyttää vastikkeena uusien liikkeeseen laskettujen osakkeiden lisäksi myös yhtiöllä jo hallussaan olevia vanhoja osakkeita. Tämä tekee toteutuksen nykyistä järjestelmää joustavammaksi. Samoin on kannatettavaa, että liiketoimintasiirtojen kohdalla luovutaan kirjanpitosidonnaisuudesta. Verotuksessa käytettävien arvoja on käytännössä muutoksen jälkeen seurattava erikseen, mutta se on väistämätön seuraus järjestelyn veroneutraliteetista.

Optio- ja muut kannusteperusteiset järjestelmät

Luonnoksessa esitetään, ettei yhtiölle synny verotuksessa vähennyskelpoista menoa tilanteessa, jossa työntekijöille luovutetaan omia osakkeita alihintaan tai vastikkeettomasti. Luonnoksen mukaan siis myös yhtiö, joka on hankkinut normaaleilla kaupoilla osakkeita itselleen käytettäväksi mm. henkilökunnan palkitsemiseen ja jolle on kiistatta syntynyt reaalinen kustannus, ei saisi tätä kustannusta vähentää. Luonnoksessa esitettyä verokohtelua on pidettävä ainakin tällaisessa tilanteessa täysin kohtuuttomana.

SUOMEN YRITTÄJÄT

Jussi Järventaus