8.8.2018 klo 14:06

Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi laeiksi hallinnon yhteisistä sähköisen asioinnin tukipalveluista sekä julkisen hallinnon yhteispalvelusta annetun lain muuttamisesta

Valtiovarainministeriö

Suomen Yrittäjät pitää esitystä ydinkohdiltaan kannatettavana.

Toteutuessaan esitys edistäisi kansalaisten ja yritysten yhdenvertaisia mahdollisuuksia valtuuttaa kolmansia osapuolia toimimaan puolestaan viranomaisten sähköisissä asiointipalveluissa. Valtuutuksia ja muita sähköiseen asiointiin liittyviä tahdonilmauksia voisi esityksen myötä tehdä nykyistä helpommin viranomaisten ja tietyissä tapauksissa myös yksityisten käyttäjäorganisaatioiden fyysisissä toimipisteissä.

Esitys helpottaisi myös ulkomaisten yritysten mahdollisuuksia valtuuttaa kolmansia osapuolia toimimaan puolestaan viranomaisten palveluissa.

Lisäksi esitys velvoittaisi viranomaisorganisaatiot käyttämään Väestörekisterikeskuksen tarjoamaa Suomi.fi-kokonaisuuden alla toimivaa kansallista asiointivaltuuspalvelua. Tämä vähentäisi viranomaisten tarvetta päällekkäisten valtuuspalveluiden käytölle ja vähentäisi näin kustannuksia.

Kunnioittavasti

Suomen Yrittäjät

Mika Kuismanen Joonas Mikkilä
Pääekonomisti digi- ja koulutusasioiden päällikkö