YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi laeiksi veronkantolain sekä veronlisäyksestä ja viivekorosta annetun lain 5 b §:n muuttamisesta
Valtiovarainministeriö
VN/11315/2024
Valtiovarainministeriö on pyytänyt Suomen Yrittäjiltä lausuntoa otsikkoasiassa.
Suomen Yrittäjät esittää lausuntonaan seuraavaa:
Nykyiset verojen maksamista ja palautusten käyttämistä koskevat veronkannon säännökset koetaan yrityksissä yleisesti vaikeasti hallittavaksi kokonaisuudeksi, ja epäselvyystilanteiden selvittelyyn tuhlaantuu tarpeettomasti yritysten aikaa ja resursseja. Suomen Yrittäjät pitää hyvänä esityksen tarkoitusta selkeyttää veron maksujen ja palautusten käyttämistä veron suorituksesi. Esityksen tavoite vähentää yritysten verojen
maksamiseen ja maksutilanteen selvittämiseen liittyvää hallinnollista taakkaa on erittäin kannatettava, sillä esitysluonnoksessa (s. 12–13) todetusti Suomen Taloushallintoliitto ry:n arvion mukaan nykyisestä vaikeaselkoisesta kantomenettelystä ja maksujen ja palautusten käyttämiseen liittyvistä monimutkaisista käyttösäännöistä aiheutuu yrityksille ylimääräisiä hallinnollisia kustannuksia vuositasolla lähes 15 miljoonaa euroa.
Pidämme hyvänä ehdotusta yleisen käyttöjärjestyksen muuttamisesta siten, että nykyisestä vanhentumispäivän mukaisesta käyttöjärjestyksestä luovutaan ja maksujen ja palautusten käyttämisessä siirryttäisiin verojen eräpäivän mukaiseen käyttöjärjestykseen, mikä näkemyksemme mukaan olisi useimmiten verovelvolliselle selkeämpi ja ymmärrettävämpi.
Esityksessä esitetään veronkantolain maksun kohdistamista koskevia säännöksiä muutettavaksi siten, että verojen maksamisessa voitaisiin nykyistä laajemmin ottaa käyttöön menettely, jossa maksu kohdistetaan
verovelvollisen kaikkien verojen suoritukseksi yhtä viitenumeroa käyttämällä. Näkemysemme mukaan yhden maksuviitteen menettely helpottaisi verojen maksamista erityisesti yritysasiakkailla, joilla on useita
eri verolajien veroja maksettavana ja joilla voidaan arvioida tällä hetkellä olevan suurimmat haasteet eri verolajiviitteillä suoritettavaan maksamiseen sekä maksujen käytön selvittämiseen liittyen. Pidämme kuitenkin tärkeänä esitysluonnoksessa omaksuttua lähtökohtaa siitä, että ehdotetuilla muutoksilla ei rajoitettaisi maksun kohdistamisoikeutta, vaan verovelvollisilla olisi halutessaan jatkossakin mahdollisuus kohdistaa maksu
myös tietyn verolajin verojen suoritukseksi nykytilan mukaisesti. Pidämme perusteltuna, että yhden viitenumeron käyttöönottoa ei esitetä yksityisille elinkeinonharjoittajille tai maa- ja metsätalouden harjoittajille. Yksityiset elinkeinonharjoittajat suorittavat kaikki elinkeinotoiminnasta aiheutuneet verovelvoitteet sekä yksityistalouden verovelvoitteet henkilökohtaisina veroina, ja maksujen kohdistaminen kaikille veroille tekisi maksun kohdistamisesta yritystoiminnasta aiheutuvien verojen maksuksi mahdotonta. Emme pitäisi perusteltuna muutosta, joka poistaisi mahdollisuuden pitää yritystoiminnan ja yksityistalouden verovelvoitteet
erillään, mikä on sekä kirjanpidon että monesti myös yritystoiminnan kassanhallinnan näkökulmasta tarpeellista.
Esitysluonnoksessa esitetään, että sähköisten menettelyjen edistämiseksi verojen maksutilanteesta kertovaa yhteenvetoa ei enää lähetettäisi pyynnöstä postitse verovelvollisille, jotka kuuluvat sähköisen tiedonannon
piiriin. Vaikka pidämme digitalisaatiota positiivisena ja tavoitetta luopua tarpeettomasta paperipostista lähtökohtaisesti ymmärrettävänä, näkemyksemme mukaan paperisen yhteenvedon tilausmahdollisuus olisi
syytä säilyttää. Tarvetta paperiselle yhteenvedolle voi esiintyä esimerkiksi yhden hengen mikroyrityksissä, joissa henkilön tietoteknisen osaamisen tason vuoksi sähköinen asiointi on haastavaa. Suomen Yrittäjät esittää
esityksen muuttamista siltä osin, että poikkeustilanteita varten varattaisiin mahdollisuus saada yhteenveto pyynnöstä paperisena jatkossakin.
SUOMEN YRITTÄJÄT
Juhana Brotherus
johtaja, pääekonomisti
Jukka-Pekka Hellman
veroasiantuntija