2.4.2007 klo 15:18
Lausunto

Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun lain muuttamiseksi

Sosiaali- ja terveysministeriö

Sosiaali- ja terveysministeriö on pyytänyt lausuntoa lakiluonnoksesta, joka koskee ammattihenkilöstöstä annetun lain muuttamista ja siihen liittyvän asetuksen säätämistä.

Esityksessä terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun lain muuttamiseksi ehdotetaan terveydenhuollon ammattihenkilöiden ammattipätevyyden tunnustamista koskevien säännösten uudistamista. Ehdotetut muutokset johtuvat Euroopan parlamentin ja neuvoston hyväksymästä direktiivistä ammattipätevyyden tunnustamiseksi (2005/36/EY). Ammattipätevyysdirektiivin täytäntöönpanon tavoitteena on varmistaa henkilöiden ja palveluiden vapaa liikkuvuus. Suomen Yrittäjillä ei ole varsinaiseen ammattipätevyysdirektiivin soveltamista koskeviin esityksiin ja tavoitteisiin liittyen huomautettavaa.

Lausunnolla olevaan lakiluonnokseen sisältyy lisäksi ehdotus siitä, että perusterveydenhuollon lisäkoulutusta suorittavan lääkärin pitäisi olla terveydenhuollon tai sosiaalihuollon toimintayksikön palveluksessa eli työ- tai virkasuhteessa toimintayksikön ylläpitäjään. Kyseinen ehdotus on direktiiviesityksen hengen ja tavoitteiden vastainen, koska se rajoittaa henkilökunnan vapaata liikkuvuutta. Tavoite näyttää olevan vuokratyösuhteiden käytön rajoittaminen terveysalan ammattihenkilöiden osalta.

Vuokralääkäreiden ja heitä vuokraavien yritysten hyödyntäminen terveydenhuollon palvelujen saatavuuden turvaamiseksi on yleistynyt nopeasti viime vuosina. Usein vuokralääkäreiden käyttö on ollut ainut keino varmistaa riittävä ja häiriötön lääkäripalvelujen saatavuus erityisesti kasvukeskusten ulkopuolella.
Esitetyn lakimuutoksen seurauksena terveyskeskusten lääkäripäivystys vaarantuisi kymmenillä paikkakunnilla sekä terveyskes-kuksen virkalääkäreiden päivystysrasite moninkertaistuisi ja lisäisi päivystysvapaiden lääkärisijaisten tarvetta entisestään. Ei ole oletettavaa, että vuokratyön kieltäminen johtaisi siihen, että työntekijät hakeutuisivat julkiselle sektorille nykyistä selvästi useammin.

Esitetyt laki- ja asetusmuutokset myös rajoittaisivat lääketieteen kandidaattien sekä tutkinnon suorittaneiden ja laillistettujen lääkäreiden mahdollisuutta valita vapaasti oma työnantajansa ja johtaisivat suuriin irtisanomisiin alan työvoimavuokrausyrityksissä.

Lakimuutoksen perusteluissa esitetään, että nykytilanne aiheuttaa ongelmia lääkärin ja toimipaikan vastuun ja valvonnan osalta ja että nämä ongelmat ovat vaarantaneet potilasturvallisuutta. Vastuu- ja valvontasuhteissa esiintyneitä ongelmia ei ole yksilöity. Potilasturvallisuuden vaarantavia väitteitä ei myöskään ole perusteltu esimerkiksi selvittämällä vuokratyösuhteisiin liittyvien potilasvahinkojen määrää ja vertaamalla sitä vakinaisissa työ- ja virkasuhteissa toimivien terveysalan ammattilaisten aiheuttamiin potilasvahinkoihin.

Vuokratyösuhteista säädellään työsopimuslaissa. Työsopimuslain 1 lukuun sisältyy säädökset työnteon valvonnan ja johtamisvelvollisuuden siirtymisestä siirrettäessä työntekijä toisen työnantajan käyttöön. Työsopimuslaissa on määritelty osapuolia sitovasti, että työnteon valvonta ja johtamisoikeus siirtyvät käyttäjäyritykselle. Vastaavasti siirtyvät ne työnantajalle säädetyt velvollisuudet, jotka liittyvät välittömästi työn tekemiseen ja sen järjestämiseen. Näin ollen vuokratun työntekijän perehdytys, ohjaus ja valvonta ovat työsopimuslain perusteella yksiselitteisesti työvoimaa vuokraavan yhteisön (esim. terveydenhuollon kuntayhtymä) vastuulla.

Edellä mainittuun viitaten Suomen Yrittäjät kannattaa ammattipätevyysdirektiivin täytäntöönpanoa, mutta ei pidä perusteltuna sitä, että vuokratyövoiman hyödyntämistä terveyspalvelujen tarjonnan joustavuuden ja saatavuuden turvaamisessa rajoitetaan. Esitämme, että terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun lain 4 pykälä säilytetään tältä osin nykyisessä muodossaan.

SUOMEN YRITTÄJÄT

Martti Pallari
johtaja

Ismo Partanen
kehittämispäällikkö