23.11.2018 klo 16:37

Lausunto luonnoksesta valtioneuvoston asetukseksi julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun valtioneuvoston asetuksen väliaikaisesta muuttamisesta

Työ- ja elinkeinoministeriö

Työ- ja elinkeinoministeriö on pyytänyt lausuntoamme otsikossa mainitusta luonnoksesta valtioneuvoston asetukseksi.

Luonnoksen mukaan asetuksen lisättäisiin väliaikaisesti säännös elinkeinotoimintaa harjoittavalle työnantajalle maksettavasta työllistämispalkkiosta. Säännös olisi voimassa ajalla 1.1. – 30.6.2019. Palkkio voitaisiin maksaa palkkatukea saavalle työnantajalle, joka solmii tuella palkatun kanssa toistaiseksi voimassa olevan työsopimuksen.

Myöntämisen edellytyksenä olisi, että palkkatuki on alkanut aikaisintaan 1.9.2018 ja se, että palkkatukijakson aikana tai välittömästi sen päättymisestä lukien alkaisi työsuhde, jossa työntekijän työaika on enemmän 80 prosenttia alalla sovellettavasta kokoaikaisen työntekijän enimmäistyöajasta. Työllistämispalkkion määrä on 4 000 euroa ja sitä tulee hakea kolmen kuukauden kuluessa sen kalenterikuukauden päättymisestä, jonka aikana toistaiseksi voimassa oleva työsopimus on tehty.

Luonnoksessa esitetty muutos perustuu Juha Sipilän hallituksen elokuussa 2018 budjettiriihen päätöksen, jonka tavoitteena on edistää työllisyyttä nopealla aikavälillä. Työllistämispalkkiolla pyritään lieventämään kohtaanto-ongelmaa, lisäämään palkkatuen käyttöä erityisesti yrityksissä sekä edistämään niiden vaikeasti työllistyvien työttömien työnhakijoiden työllistämistä, jotka eivät noususuhdanteesta huolimatta ole päässeet vakituiseen ansiotyöhön.

Pidämme työllistämispalkkion taustalla olevia tavoitteita kannatettavina ja uskomme, että nyt esitetty mallilla voidaan sille asetetut tavoitteet myös saavuttaa. Työllisyyden lisääntymisen lisäksi työllistämispalkkiosta on kustannusvaikutuksia. On perusteltua säätää palkkiosta nyt väliaikaisesti, koska vaikutusarviointeihin liittyy runsaasti epävarmuustekijöitä. Vaikutuksia tuleekin seurata tarkasti ja pohtia työllistämispalkkion mahdollista jatkamista, kun tietoa väliaikaisen säännöksen osalta saadaan.

On kuitenkin huomattava, että ehdotettu muutos ei yksinään vaikuta kovinkaan merkittävästi Suomen työllisyysasteen nostamiseen. Niin tärkeitä kuin työllistämispalkkion mahdolliset työllisyyttä lisäävät vaikutukset ovatkin, ehdotettu muutos ei kuitenkaan lisää tarjolla olevan työn määrää. Suomen ongelmana on suomalaisten työmarkkinoiden jäykkyys. Avainasemassa tältä osin on työpaikkasopimisen lisääminen. Hallituksen onkin uudistettava työmarkkinoita rohkeasti, jotta työllisyystilanne parantuisi.

Suomen Yrittäjät

Janne Makkula Harri Hellstén