YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Lausunto luonnoksesta valtioneuvoston asetukseksi sairausvakuutuksesta korvattavan taksimatkan enimmäishinnasta vuonna 2025
Sosiaali- ja terveysministeriö
VN/30997/2024
1. Yleinen taksan korotustarve
Asetusesityksen mukaan sairausvakuutuksesta korvattavan taksimatkan enimmäishintoja korotettaisiin 2,7 prosenttia. Nousuesitys perustuu taksiliikenteen kustannusindeksin muutokseen syyskuun 2023 ja syyskuun 2024 välillä.
Suomen Yrittäjät puoltaa indeksimuutoksen huomioimista täysimääräisenä korvaustaksaa muutettaessa, sekä muutoksen välittymistä taksivälityskeskusten kautta myös taksiyrityksille.
2. Odotusaika korvattava täysimääräisesti
Asetusluonnoksen 4§ mukaan: “Odotusmaksua saadaan veloittaa yhdensuuntaisen matkan osalta enintään 15 minuutin ajalta, jos taksi odottaa vakuutettua tilauspaikalla hänen myöhästyttyään esimerkiksi avuntarpeesta johtuvasta tai muusta hyväksyttävästä syystä.”
Esitetty 15 minuutin aika ei ole riittävä etenkään paaritaksikuljetuksissa. Lisäksi suurten sairaaloiden alueilla asiakasta osastolta noutavan taksinkuljettajan on usein jätettävä ajoneuvonsa kauas ulko-ovelta, mikä pidentää merkittävästi asiakkaan noutoaikaa osastolta. Yleensä sairaaloiden asiakkaiden jättö- /noutoalueella ei sallita taksien pysäköintiä vakuutetun noutamiseksi osastolta.
Suomen Yrittäjät pitää kohtuuttomana, että taksiyrittäjän edellytetään tekevän korvauksetonta työtä, jos asiakkaan noutamiseen kuluva aika ylittää 15 minuuttia.
Esitämme, että 4 §:n loppuun lisätään: ”Perustellusta syystä odotusaikaa voidaan korvata myös yli 15 minuuttia.”
3. Esteettömän kaluston riittävyys varmistettava kannustein
Asetusluonnoksen taustamuistiossa todetaan, että suurten esteettömien ajoneuvojen osalta on alkanut ilmetä saatavuushaasteita varsinkin kaupunkialueen lyhyillä matkoilla sekä haja-asutusalueella. Tähän ovat vaikuttaneet muun muassa heikot kannusteet suurten esteettömien ajoneuvojen käytössä.
Suomen Yrittäjät katsoo, että suurten esteettömien ajoneuvojen huomioiminen taksaluokissa paremmin ei edellytä varsinaisen taksarakenteen muutosta, vaan esittää, että asetuksen 3§:n lisätään maininta isoista esteettömistä ajoneuvoista seuraavasti:
”Ajomatkamaksu määräytyy ajomatkan pituuden ja matkustajien lukumäärän perusteella ja se jaetaan kahteen taksaluokkaan seuraavasti:
1) taksaluokka I: enintään 1,79 euroa kilometriltä, kun matkustajia on yhdestä neljään;
2) taksaluokka II: enintään 2,30 euroa kilometriltä, kun matkustajia on enemmän kuin neljä. Jos vakuutetun kuljettaminen edellyttää paariautoa tai pyörätuolissa matkustavaa henkilöä kuljetetaan isolla esteettömällä ajoneuvolla, ajomatkamaksu määräytyy taksaluokan II mukaisesti.”
4. Kela-kyytien omavastuuosuuden perintä jatkossa Kelan tehtäväksi
Suomalaiset taksiyrittäjät hoitavat tärkeää yhteiskunnallista tehtävää kuljettamalla asiakkaita terveydellisistä syistä hoitoon tai muuhun vastaavaan paikkaan Kelan maksamalla taksilla. Yksittäisessä matkassa asiakkaan omavastuu osuus on 25 euroa, joka maksetaan taksiyrittäjälle joko matkan yhteydessä tai laskutuksen kautta. Kelan osuuden yrittäjä saa tilitysten kautta.
Laskutettuja omavastuusuorituksia jää kuitenkin ajoittain saamatta, joko asiakkaiden toimintakyvyn tai huolimattomuuden vuoksi. Yhteiskunnan rahoittamien kuljetusten riski jää tällöin taksiyrittäjän kannettavaksi. Tämä epäkohta tulee poistaa. Omavastuiden laskuttaminen lisää osaltaan taksiyrittäjien hallinnollista taakkaa.
Kela-kyytien omavastuuosuuden periminen tulee muuttaa Kelan tehtäväksi. Tällöin Kela tilittäisi taksiyritykselle koko matkan hinnan ja perisi omavastuuosuuden itse asiakkaalta. Käytäntö tulee olla samankaltainen kuin hyvinvointialueiden käytäntö omavastuun perinnässä vammaispalvelulain mukaisissa kuljetuksissa. Kun Kela vastaisi kokonaisuudessaan omavastuuosuuden perimisistä, Kela voisi myös paremmin seurata 300 euron omavastuukaton kertymistä. Näin Kelan tehtävistä poistuisi omavastuukattoa ylittävien erien palautus sekä niihin liittyvien epäselvyyksien hoitaminen.
Pääministeri Orpon hallitusohjelmassa on toimenpiteeksi kirjattu ”Selvitetään Kela-kuljetusten omavastuuosuuden perinnän siirtämistä asiakkaalta Kelan tehtäväksi”, ja selvitys tulee käynnistää mahdollisimman pian.
Suomen Yrittäjät
Sini Puntanen
liikenne- ja kaupunkipolitiikan asiantuntija