4.12.2007 klo 15:59

Lausunto luonnoksesta Verohallituksen päätökseksi kiinteistöinvestoinnista tehtävästä selvityksestä ja päätökseen liittyväksi muistioksi

Verohallitus

Viite Lausuntopyyntönne 26.11.2007

Muutoksen tausta

Päätös liittyy vuoden 2008 alusta voimaan tulevan arvonlisäverolain muutokseen, jonka mukaan verovelvollisen on säilytettävä kiinteistöinvestoinnin suorittamiseen liittyvät laskut, tositteet ja selvitykset 13 vuotta. Tositteet ja laskut voidaan yleisen kuuden vuoden säilytysajan jälkeen korvata selvityksellä, jonka sisältöä koskeva päätös on kyseessä tässä lausuntopyynnössä.

LAUSUNTO

Verohallituksen päätös

Kyseessä on muodollinen, arvonlisäverolakiin perustuva päätös, jossa selvityksen sisällöstä määrätään. Päätöksen 1 §:ssä on luettelo tositteet ja laskut korvaavan selvityksen sisällöstä. Luettelon kohdan 6) teksti on erittäin laaja ja hankalasti aukeava. Olisi suotavaa, että tähän voitaisiin esimerkiksi kirjoitustapaa, lausejaottelua tms. muuttamalla tuoda lisää selkeyttä.

Muistio

Erillisen muistion tarkoitus tulisi tarkemmin perustella. Muistioluonnoksessa toistetaan päätöksessä mainitut asiat ilman laajempaa taustojen, soveltamiskäytäntöjen tai –ohjeistusten käsittelyä. Muistion avulla olisi mahdollista ohjeistaa esimerkiksi hallintoa ja verovelvollisia tarkemmin keskeisen selvityksen merkityksestä ja sisällöstä. Muistiossa tulisikin todeta, ketä päätös erityisesti koskee ja miten käytännössä selvitys tulisi laatia. Erityisen arvokasta olisi selostaa päätöksen 1 §:n 6-kohdassa todetun, vaikeasti aukenevan vaatimuksen tarkempi sisältö ja merkitys. Muistiossa voitaisiin myös tarkemmin määritellä, mitä tarkoitetaan 1 §:n viimeisessä lauseessa kiinteistöinvestoinnin hankintaan liittyvillä asiakirjoilla (koskeeko säilytysvelvollisuus esim. rakennuslupa-asiakirjoja).

SUOMEN YRITTÄJÄT

Leena Romppainen