11.11.2008 klo 10:58

Lausunto luontoisetujen verotusta koskevaan ohjeeseen

Verohallitus

Julkaisujen keskeinen sisältö

Luontoisetuohjeen tarkoituksena on ohjeistaa verotuskäytäntöä, kun työnantaja maksaa korvasta työntekijälle muuna kuin rahana. Ohjeessa käydään lapi luontoisedun käsite, asunto- ja autotallietu, ravintoetu, autoetu ja puhelinetu, edut, joiden arvoa Verohallitus ei ole vahvistanut, sekä etu työsuhdematkalipusta.

Pidämme erittäin kannatettavana, että Verohallitus ohjeistaa luontoisetujen verotusta. Nämä ovat niin useaa verovelvollista koskettavia tilanteita, että on erittäin tarpeellista yhtenäistää ohjeella niiden verotus valtakunallisesti. Ohje on kattava ja hyvin kirjoitettu, eikä siinä seuraavaa kappaletta lukuunottamatta ole huomautettavaa.

Luontoisedun käsite ja Autoetu

Ohjeen Luontoisedun käsite -kohdan toisen kappaleen toisessa lauseessa todetaan, että “hyödyke voi olla työnantajan omistama tai hallitsema”. Sananmukaisesti tulkittuna tama tarkoittaisi, ettei hyödykkeen ole pakko olla työnantajan omistuksessa tai hallinnassa. Olemme saaneet tiedusteluja, voisivatko jäsenyrityksemme järjestää työntekijöilleen autoedun (vapaan tai käyttöedun) siten, että leasing-sopimus tehtäisiin työnantajan sijasta suoraan työntekijän nimiin. WSOYPro:n Yritysonline-palvelun Ennakkoperintä-teoksen luvussa 5 kohdassa Autoetu todetaan seuraavasti:

“ Työnantajan auto

Autoedulla tarkoitetaan etua, joka palkansaajalle syntyy, kun hän tai hänen perheensä käyttää työnantajan omistamaa tai esim. leasingsopimuksen perusteella hallitsemaa henkilö- tai pakettiautoa yksityisajoihinsa ( KHO 1977/2513 ). Jos auto on työntekijän tai jonkun muun kuin työnantajan omistuksessa tai hallinnassa ja työnantaja maksaa palkansaajalle yksityisajoista syntyneet kustannukset, kyse ei ole autoedusta vaan auton yksityiskäytöstä aiheutuneiden kulujen suuruisesta palkasta.”

Olemme edellä selostetun perusteella ohjanneet jäsenyrittäjiämme siten, että leasing-sopimuksen on oltava työnantajan nimissä. Jos Verohallituksen ei ole tarkoitus edellyttää työnantajan omistusta tai hallintaa, jotta etu tulkittaisiin luontoiseduksi, olisi tämä hyvä sanoa ohjeessa suoraan. Myös mahdollinen päinvastainen kanta tulisi ilmaista ohjeessa selvästi.

SUOMEN YRITTÄJÄT

Satu Grekin