12.1.2009 klo 10:16

Lausunto maahantuontiin ja muihin rajat ylittäviin liiketoimiin liittyvien veropetosten torjumiseksi koskevasta direktiiviehdotuksesta

Valtiovarainministeriö

Tausta

Ehdotus sisältää kaksi toimenpidettä alv-veropetosten torjumiseksi. Toimenpiteet liittyvät maahantuonnin alv-verovapauteen ja yhteisvastuuseen. Ensin mainitulla yhdenmukaistettaisiin maahantuonnin verottomuuden ehtoja siten, että ulkomaisen yrityksen toimiminen maahantuojana ei edellyttäisi enää arvonlisäverovelvolliseksi rekisteröitymistä, vaan vaihtoehtoisesti voitaisiin käyttää veroedustajaa. SY pitää tätä ehdotusta kannatettavana.

Toinen ehdotus antaisi jäsenmaille oikeuden soveltaa yhteisvastuuta eri jäsenvaltioiden toimijoihin siten, että arvonlisävero voitaisiin periä myös muihin jäsenvaltioihin sijoittuneilta yrityksiltä, jos yhteisöhankinnasta ei ole maksettu arvonlisäveroa ja myös toisessa maassa oleva tavaran myyjä on laiminlyönyt omat ilmoitusvelvoitteensa tai antanut ne myöhästyneenä tai puutteellisina. SY ei kannata tätä ehdotusta.

Yhteisvastuu

Yhteisvastuu merkitsisi yrityksille käytännössä sitä, että myyjän virhe tavaran yhteisömyynnin raportoinnissa voisi johtaa vastuuseen myös yhteisöhankinnan tehneen yrityksen arvonlisäverojen laiminlyönneistä. SY pitää tällaista sanktiota kohtuuttomana seuraamuksena ilmoitusvelvoitteissa tapahtuvista virheistä.

Hallinnollisten velvoitteiden laiminlyönnistä seuraa nykyisin AVL 162 b §:n mukainen laiminlyöntimaksu. Tämän ohella laiminlyönti voi johtaa rikosoikeudellisiin seuraamuksiin.

Yhteisvastuu ostajan mahdollisesti laiminlyömästä verosta olisi täysin uudenlain sanktio, joka voisi käytännössä merkitä erittäin raskasta seuraamusta vientikauppaa harjoittaville pk-sektorin yrityksille.

Liiketoiminnassa ja siihen liittyvässä raportoinnissa tapahtuu käytännössä aina jonkinasteisia virheitä. Tällaiset eivät kuitenkaan saa johtaa rangaistuksiin, jotka voivat muodostua suhteettomiksi laiminlyöntien tai myöhästymisten moitittavuuteen nähden. Vakavammat virheet on jo rikosoikeudellisesti sanktioitu, minkä tulisi edelleen olla riittävä järjestelmä torjumaan tahallisia laiminlyöntejä.

Uusi järjestelmä näyttäisi mm. edellyttävän, että yritys joutuisi esittämään perustelut laiminlyönnilleen toisen jäsenvaltion edustajille. Järjestelmä olisi käytännössä mahdoton jo kielivaikeuksien vuoksi. Menettely olisikin verovelvollisten oikeusturvan näkökulmasta erittäin kyseenalainen eikä näin riskipitoista järjestelmää voida hyväksyä.

Pidämme sinänsä tärkeänä, että EU-tasolla mietitään järjestelmiä veropetosten ja jäsenvaltioiden tulonmenetysten estämiseen. Ehdotettu menettely voisi kuitenkin muodostua erityisesti pk-yritysten näkökulmasta käytännössä kohtuuttomaksi ja katsomme, että tällaista ei voida pitää perusteltuna.

SUOMEN YRITTÄJÄT RY.

Anna Lundén