9.9.2022 klo 10:27

Lausunto ns. yhdistelmälupadirektiivin (direktiivi (EU) 2011/98) muuttamisesta

Eduskunta
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta

Eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunta on pyytänyt lausuntoa valtioneuvoston kirjelmästä eduskunnalle komission ehdotuksesta ns. yhdistelmälupadirektiivin (direktiivi (EU) 2011/98) muuttamisesta.

Suomen Yrittäjät yhtyy valtioneuvoston kirjelmässä ilmaistuun valtioneuvoston kantaan, sillä EU:n laillisen työvoiman maahanmuuton järjestelmän kehittäminen on erittäin tärkeää. EU-tason sääntely laillisen maahantulon väylistä ja lupaprosesseista on oltava tehokasta ja ajantasaista. Suomen Yrittäjät pitää kuitenkin tärkeänä, että Suomessa kehitetään kunnianhimoisesti kansallista ulkomaalaislain oleskelulupajärjestelmää EU-sääntelyn kehityksestä huolimatta.

Suomen Yrittäjät pitää erityisen tärkeänä direktiiviehdotuksessa mainittua ulkomaalaisen henkilön mahdollisuutta vaihtaa työnantajaa yhdistelmäluvan voimassaoloaikana. Tämä mahdollisuus on tärkeä paitsi ulkomaalaiselle työntekijälle itselleen, myös laajemmin koko vastaanottavalle jäsenvaltiolle ja sen työnantajille. Ei ole tarkoituksenmukaista, että ulkomaalainen henkilö on sidottu yhteen työnantajaan, kun hän jo on kohdemaassa. Lisäksi mahdollisuus työnantajan vaihtamiseen osaltaan parantaa myös ulkomaalaisen henkilön asemaa mahdollisissa hyväksikäyttötilanteissa, kun maasta poistuminen ei ole ainoa vaihtoehto.

Vastaavasti on ulkomaalaisen henkilön ja työmarkkinoiden kannalta tärkeää, ettei yhdistelmälupaa voida peruuttaa kolmen kuukauden aikana työttömyyden koittaessa. EU-tason sääntelyssä tämä on merkittävä parannus ja se parantaa jäsenvaltiossa jo oleskelevan henkilön uudelleen työllistymistä.

Yhdistelmälupadirektiivin muutokset eivät aiheuttane merkittäviä muutostarpeita Suomen lainsäädäntöön, kun otetaan huomioon vireillä oleva ulkomaalaislain 5 luvun uudistamishanke. Direktiivin mukainen neljän kuukau-den määräaika yhdistelmäluvan käsittelylle on kuitenkin EU-tason sääntelyssä toivottu uudistus ja se osaltaan antaa aihetta tavoitella Suomessa entistäkin nopeampaa hakemusprosessia.

Suomen Yrittäjät

Albert Mäkelä