17.10.2003 klo 14:10
Lausunto

Lausunto postipalvelulain vaikutuksista sekä soveltamisesta saaduista kokemuksista

Liikenne- ja viestintäministeriö

Liikenne- ja viestintäministeriö on pyytänyt Suomen Yrittäjät ry:ltä lausuntoa otsikkoaiheessa mainitusta asiasta. Suomen Yrittäjät esittää lausuntonaan seuraavan:

Yleistä

Postipalvelulaki on ollut voimassa vasta suhteellisen lyhyen aikaa. Sen vuoksi kokemuksia lain soveltamisesta ei ole vielä kertynyt niin runsaasti, että olisi mahdollista arvioida, onko jokin havaittu ongelma lain soveltamisessa välttämättä luonteeltaan pysyvä tai niin laaja, että siitä voitaisiin tehdä johtopäätöksiä lain muutostarpeiden suhteen. Joka tapauksessa on hyvä, että liikenne- ja viestintäministeriö on järjestänyt tämän lausuntokierroksen osana Eduskunnalle laadittavaa selontekoa.

Toinen toteamus, joka on syytä esittää heti aluksi, on se, että yrittäjiltä saatua palautetta ei ole aina mahdollista eikä edes tarkoituksenmukaistakaan jäsennellä sen mukaan, onko kysymys postipalvelulain tarkoittamasta palvelusta vai Suomen Posti Oyj:n muusta palvelutoiminnasta.

Yritysten havainnot postipalvelujen toimivuudesta ja tulevaisuudesta

Suomen Yrittäjien tietoon on silloin tällöin tullut yksittäisiä tapauksia, joissa on ollut kyse ongelmista postipalveluiden järjestämisessä. Yhteydenotoissa on yleensä ollut kyse lähetysten pitkästä kestosta taikka jonkin yksittäisen alueen jakelun tilapäisistä ongelmista.

Asiamiespostien toiminnasta olemme saaneet voittopuolisesti positiivista palautetta. On katsottu, että asiamiespostien toiminnan kautta on voitu säilyttää edes jonkinlaiset palvelut paikoissa, joissa muuten ei olisi enää mitään palvelua. Toisaalta taas asiamiesposteissa asiointi on saattanut aktivoida sitä muutakin toimintaa, jota asiamiespostin ylläpitäjä kulloinkin harjoittaa. Tiedossamme on joitakin tapauksia, joissa asiamiespostista on luovuttu siitä saatavan korvauksen alhaisuuden johdosta verrattuna tehtävän edellyttämään työmäärään. Laajempana ilmiönä tätäkään ei kuitenkaan voida saamiemme kommenttien perusteella pitää.

Suurempia rakenteellisia ongelmia on havaittu vähän, mutta sellaisia pelätään olevan tulossa postin jakelujärjestelmään kaavailtujen uudistusten johdosta. Vaikka vakavimmat huolet onkin esitetty postin palvelujärjestelmän tulevaisuudesta, ne on syytä jo tässä vaiheessa todeta painokkaasti.

Suomen Yrittäjien jäsenkuntaan kuuluu noin 87.500 yritystä kaikilta toimialoilta ja koko valtakunnan alueelta. Pienet yritykset ovat postipalveluiden suuria asiakkaita, joille postipalveluiden korkea laatu on tärkeä kysymys. Muutokset postipalveluiden sisällössä voivat vaikuttaa olennaisesti siihen, miten pienen yrityksen liiketoiminnan päivittäiset tehtävät on järjestettävä.

Esimerkkinä yritysten toimintaa uhkaavista muutoksista on todettu, että jos Suomen Posti Oyj muuttaa jakelujärjestelmäänsä siten, että postilähetykset on jätettävä kuljetettavaksi merkittävästi aikaisemmin kuin tällä hetkellä, yritykset eivät saa lähetyksiä saman päivän postiin ja siten lähetykset viivästyvät myös vastaanottajan päässä. Tietyillä erikoistavarakaupan aloilla on tavanomaista, että tuote toimitetaan asiakkaalle tavallisena postilähetyksenä, ja viivästykset toimituksessa postin jakelujärjestelmän muutosten vuoksi voivat olla yrityksille hyvin ongelmallisia.

Suomen Yrittäjät on kuluvan vuoden alussa käynnistänyt keskustelut Suomen Posti Oyj:n kanssa jakelujärjestelmän vireillä olevista muutoksista ja niiden vaikutuksista jäsenkuntaamme, mutta katsomme olevan tarpeellista saattaa asia sen vakavuus huomioon ottaen myös liikenne- ja viestintäministeriön tietoon. Eduskunnalle laadittava selontekokaan ei ole riittävän informatiivinen, ellei siinä käsitellä merkittäviä lähitulevaisuudessa tapahtumassa olevia muutoksia ja niiden vaikutuksia.

Toisena esimerkkinä haitallisista, yrityksiä mahdollisesti uhkaavista muutoksista on viitattu suunnitelmiin taajamien ulkopuolisten alueiden laatikkokannon myöhästyttämiseen yhdellä päivällä. Tällaisten muutosten on todettu olevan haitallisia esimerkiksi rakennusalalla, jossa tarjouslaskennan perusteena olevat dokumentit tulevat yleisimmin postitse. Postinkannon viivästyminen lyhentäisi tarjouksen tekemiselle käytettävissä olevaa aikaa entisestään, mikä taas vaikuttaa siihen, minkälaiset edellytykset yrityksillä on menestyksellisten tarjousten jättämiselle.

Kommentteja Suomen Posti Oyj:n ja Viestintäviraston kokemuksista

Eduskunnassa 29.9.2003 järjestetyssä keskustelutilaisuudessa Suomen Posti Oyj:n edustaja esitti tietoja asiakaskunnan jakautumisesta yritys- ja yksityisasiakkaiden välillä. Postin tuloista 92 % on peräisin yritys- ja yhteisöasiakkailta. Lisäksi esitettiin tietoja EU-komission tutkimuksesta, jolla mitattiin kansalaisten tyytyväisyyttä postin peruspalveluihin. Suomalaiset olivat tutkimuksen mukaan tyytyväisempiä postipalveluihin kuin mihinkään muuhun vertailussa mukana olevaan palveluun ja suomalaisten tyytyväisyys oli reilusti korkeampi kuin EU-maiden keskiarvo.

Esitettyjen tietojen perusteella voisi ajatella, että postitoiminnan harjoittajien olisi syytä olla erityisen kiinnostuneita niiden asiakkaiden tyytyväisyydestä, jotka tuottavat suurimman osan tuloista. On toki tärkeätä, että palveluita käyttävät kansalaiset ovat tyytyväisiä palveluihin, mutta yritysasiakkaiden tarpeisiin vastaaminen viitoittaa postipalveluiden menestystä tulevaisuudessa. Yritysten joukossa taas pienet yritykset ovat määrällisesti ylivoimaisesti suurin yksittäinen asiakasryhmä, jolle postipalvelut ovat – kuten todettua – monesti hyvin keskeisessä asemassa liiketoiminnan käytännön järjestelyjen suhteen. Sekä Suomen Posti Oyj:n että toimialan viranomaisten on kiinnitettävä asiaan riittävää huomiota.

Viestintäviraston edustajan esityksessä yllä mainitussa keskustelutilaisuudessa kerrottiin mm., että virasto käsittelee vuosittain 60-80 postin jakelua ja toimitusehtoja koskevaa valitusta. Viraston kokemusten perusteella postipalvelujen tarjonta uuden lain puitteissa on pysynyt hyvällä tasolla. Esityksestä puuttui tiedot siitä, mikä osuus postipalveluun kohdistuneista valituksista on tullut yrityksiltä ja mikä yksityisiltä asiakkailta. Ottaen huomioon kuinka suuri merkitys yrityksillä on postipalveluiden maksajina ja kuinka keskeinen merkitys postipalveluiden sujuvuudella on nimenomaan pienten yritysten toiminnan kannalta olisi perusteltua, että viestintävirasto seuraisi pienyritysten asemaa postipalvelumarkkinoilla erikseen.

Postipalveluiden seuraaminen

Nyt käsillä oleva lausuntokierros ja eduskunnalle tehtävä selonteko ovat arvokkaita välineitä tiedon ja näkemysten kokoamisessa päätöksenteon pohjaksi. Suomen Yrittäjät katsoo, että välitöntä tarvetta postipalvelulain muuttamiseksi ei ole näköpiirissä. Pienten yritysten asema postipalveluiden suurena käyttäjäryhmänä on kuitenkin turvattava, kun Suomen Posti Oyj suunnittelee ja toteuttaa jakelujärjestelmäänsä muutoksia. Asian merkityksen vuoksi esitämme harkittavaksi, että liikenneministeriö organisoisi postipalveluiden seurantaryhmän, johon tulisi kutsua ministeriön lisäksi ainakin yrittäjäjärjestön, Suomen Posti Oyj:n ja viestintäviraston edustajat. Toiminnan kiinteä seuraaminen ja avoin vuoropuhelu rakentavassa hengessä edistäisivät palveluiden laadun jatkuvaa kehittämistä.

SUOMEN YRITTÄJÄT RY

Antti Neimala
johtaja