19.11.2007 klo 15:45

Lausunto selvitysmies Pasi Järvisen raportista tieteen ja taiteen tekijöiden työttömyysturvan parantamisen edellytyksistä

Työministeriö

Viite Lausuntopyyntö diaarinumero: 507/010/2007 TM

Yleistä

Selvitysmies Järvisen raportissa käsitellään lähinnä sellaisia työttömyysturvalainsäädännön muutoksia, joilla voidaan parantaa tieteen ja taiteen tekijöiden asemaa. Selvitysmiehen työ on perustunut toimeksiannon ohella myös hallitusohjelman kirjauksiin tieteen ja taiteen tekijöiden sosiaaliturvan parantamisesta.

Suomen Yrittäjät toteaa, että selvitysmies on käsitellyt asiaa analyyttisesti ja raportissa on selkeästi kuvattu toimeksiannon kannalta olennaiset ongelmat sekä tehty niitä vastaavat kehittämisehdotukset. Tässä mielessä raportti on hyvä jatkovalmistelun pohja.

Katsomme kuitenkin, että ehdotusten kustannusvaikutuksia ja muita vaikutuksia olisi ollut tarpeen arvioida jo tässä vaiheessa. Raportin johdannossa esitetään sinänsä perusteltuja syitä kustannusvaikutusten tekemättä jättämiselle. Jatkovalmistelussa näihin kysymyksiin joudutaan väistämättä palaamaan, mistä saattaa aiheutua tarpeita miettiä itse ehdotuksiakin uudelleen. Kuten raportissakin todetaan, hallitus on käynnistänyt komiteavalmistelun (SATA-komitea) sosiaaliturvan kokonaisuudistukseksi. Selvitysmiehen ehdotusten jatkovalmistelussa on otettava huomioon ne linjaukset, joita SATA-komiteassa tehdään.

Kysymys eri työnteon muodoista

Raportissa käsitellään palkkatyön ja yrittäjätyön käsitteitä ja käytännön ilmenemismuotoja. Raportissa päädytään siihen, että sosiaaliturvaa uudistettaessa keskeiseksi tavoitteeksi tulisi ottaa sellainen sosiaaliturvajärjestelmä, jossa otetaan nykyistä paremmin huomioon pirstaloituvat ja monimuotoistuvat työnteon muodot. Suomen Yrittäjät pitää tätä selvitysmiehen näkemystä oikeana. Selvitysmiehen havainnot järjestelmän uudistamistarpeesta pitävät paikkansa yrittäjienkin työttömyysturvan kohdalla. Kuten raportissa todetaan, hallitusohjelmassa on sitouduttu myös yrittäjien työttömyysturvan uudistamiseen. Tämä työ tulee saada liikkeelle rinnan muiden sosiaaliturvan uudistusten kanssa.

Taiteilijoiden ja tutkijoiden sosiaaliturvaa koskevista yksityiskohtaisista esityksistä

Selvitysmiehen yksityiskohtaiset ehdotukset ovat perusteltuja sillä edellä esitetyllä varaumalla, että järjestelmän kustannus- ja muut vaikutukset on selvitettävä jatkovalmistelussa tarkemmin ennen lopullisten ehdotusten tekemistä. Suomen Yrittäjät kiinnittää huomiota myös siihen, että yrittäjien työttömyysturvan parantamisessa voitaisiin harkita selvitysmiehen ehdotuksia työvoimahallinnon asiantuntijapalveluiden verkostoimisesta, mahdollisesta asioiden käsittelyn keskittämisestä sekä näyttöharkinnasta. Mitä näyttöharkintaan tulee, toteamme kuitenkin, että jälkikäteiseen valvontaan siirtyminen voi aiheuttaa käytännössä huomattavia kustannuksia. Tämäkin korostaa tarvetta analysoida esitysten vaikutuksia jatkovalmistelussa riittävän huolellisesti.

Jussi Järventaus

Antti Neimala