24.2.2017 klo 10:38
Lausunto

Lausunto Suomen Los Angelesin pääkonsulaatin strategisesta suunnitelmasta

Ulkoasianministeriö
Amerikan ja Aasian osasto

Kiitämme mahdollisuudesta lausua näkemyksiä Los Angelesin pääkonsulaatin toimintasuunnitelmasta.

USA:n markkinoiden merkitys suomalaisille yrityksille on kasvussa ja maa onkin meidän kolmanneksi tärkein kauppakumppanimme. Yhdysvallat on kauppapoliittisesti mielenkiintoisessa vaiheessa maan kääntyessä yhä protektionistisempaan suuntaan. Tieto siitä, miltä asiat näyttävät paikan päältä Yhdysvalloista käsin, on tarpeen. Se, että pääkonsulaatti tehostaa tiedotustoimintaa (vlogit, podcastit) tukee tavoitetta toimia ikkunana Yhdysvaltojen markkinoille. Kun tiedotetaan konkreettisista markkinamahdollisuuksista, tähän tulisi kytkeä myös Team Finland -markkinoiden mahdollisuudet palveluun.

Pääkonsulaatin toimintasuunnitelma on erittäin laaja ja kaikenkattava. Perustehtävä on valvoa suomalaisten etuja ja hoitaa kansalaispalveluita. Toiminnan selkeä painopiste muodostuu suomalaisyritysten kansainvälistymisen, viennin ja investointien edistämisestä. Toimintasuunnitelmassa voisi tarkemmin kuvata yhteistyötä muiden Team Finland -toimijoiden kanssa. Yhteistyön tulee olla tehokasta ja selkeätä ja sen tulee parhaimmalla mahdollisella tavalla auttaa suomalaisia yrityksiä kehittymään, kasvamaan ja kansainvälistymään. On tärkeää, että TF-toimijat pystyvät yhdessä ylläpitämään suomalaisyritysten kannalta relevanttia kumppanuusverkostoa. Maksuttomien palveluiden lisäksi korostuvat myös maksulliset konsulttipalveluverkostot, joiden tulee pystyä palvelemaan erikokoisia ja eri toimialoilla toimivia yrityksiä.

Pohjoismaisen yhteistyön syventäminen on hyvä näkökulma. Suomalaiset yritykset voivat olla liian pieniä menestymään yksin markkinoilla. Erilaiset vientirenkaat ja konsortiot parantavat menestymisen mahdollisuuksia. Mikäli Nordic Innovation House Los Angelesiin merkittävällä tavalla auttaa suomalaisia löytämään kumppaneita ja menestymään, sen perustaminen voisi olla perusteltua.

Mikro- ja pienyritykset tarvitsevat käytännön neuvoja siitä, miten toimia eri tilanteissa, sekä sparrausta ja vertaistukea. TF-verkostolla tulee olla kykyä palvella yhä pienempiä yrityksiä. Suomen Yrittäjien pk-yritysbarometrin (kevät 2017) mukaan vientiyrityksiä on enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Jo 23 prosentilla pk-yrityksistä on kansainvälistä liiketoimintaa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Suomessa on noin 65 000 pientä ja keskisuurta yritystä, jotka vievät tavaroita tai palveluja tai harjoittavat muuten liiketoimintaa ulkomailla. Voimakkaasti kasvuhaluiset yritykset erottuvat selkeästi joukosta, kun niistä yli 50 prosenttia hakee kasvua kansainvälisiltä markkinoilta. Kasvuhakuisten yritysten joukossa vastaava määrä on 27 prosenttia.

Suomen Yrittäjät

Thomas Palmgren
kansainvälisten asioiden päällikkö