YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Lausunto Suomen mahdollisesta osallistumisesta vuoden 2025 maailmannäyttelyyn Japanin Osakassa
Työ- ja elinkeinoministeriö
Suomen Yrittäjät kiittää työ- ja elinkeinoministeriötä mahdollisuudesta lausua näkemyksemme Suomen mahdollisesta osallistumisesta vuoden 2025 maailmannäyttelyyn Japanin Osakassa.
Expo 2025:n pääteema ”suunnittelemme tulevaisuuden yhteiskuntaa elämäämme varten” sopii hyvin suomalaiseen osaamiseen. Maailmannäyttely on myös hyvä mahdollisuus kirkastaa ja selkeyttää maakuvaamme. Suomen Yrittäjien mielestä Suomen tulee osallistua Japanin 2025 maailmannäyttelyyn.
Maailmannäyttelyyn osallistuminen edistää kaupankäyntiä ja vientiä Japanin kanssa. Se myös lisää Suomen houkuttelevuutta matkailumaana sekä parantaa mahdollisuuksia ulkomaisten investointien saamiseen.
Vaikka maailmannäyttelyihin osallistumisen ensisijaisena tavoitteena on tukea elinkeinoelämän kaupallistaloudellisia suhteita, ei osallistumisen geopoliittista merkitystä tule vähätellä. Monet maat ovat mukana vahvistamassa omaa maabrändiään, ja tämä tulokulma pätee mielestämme myös Suomen kohdalla.
Maailmannäyttely toteutetaan 3.5. – 23.11.2025 välisenä aikana. Valmistelut tulisi aloittaa välittömästi, vaikka edellinen maailmannäyttely on juuri päättynyt. Japaniin on tässä vaiheessa ilmoittautunut mukaan noin 100 maata ja kävijämäärän odotetaan nousevan noin 28 miljoonaan.
Suomen vienti Japaniin on muutaman miljardin euron luokkaa. EU:lla ja Japanilla on kauppasopimus, joka helpottaa kaupankäyntiä. Venäjän kaupan romahtamisen jälkeen joudumme hakemaan markkinoita muualta. Suomen ja Japanin välisessä kaupassa on merkittävää kasvun mahdollisuutta. Japani on potentiaalinen ja houkutteleva markkina. Japanin asukasluku on noin 127 miljoonaa. Japanin talous on maailman viidenneksi suurin ostovoimalla mitattuna.
Maailmannäyttelyssä täytyy olla mukana, jos haluaa pysyä maailmankartalla. Poisjääminen vaikuttaisi kielteisesti Suomen ja Japanin väliseen kauppaan sekä yhteistyöhön maittemme välillä. Poisjäänti myös viestittäisi, ettei Japani ole Suomen kannalta tärkeä maa ja ettei meillä ole kiinnostusta osallistua näyttelyyn. Esimerkiksi Dubain maailmannäyttelystä olivat poissa vain Pohjois-Korea, Islanti ja Liechtenstein.
Suomella tulisi lähtökohtaisesti olla oma paviljonki tai näyttelytila. Vaihtoehtoisesti Suomella voisi olla yhteiset näyttelytilat Pohjoismaiden kanssa, mikäli osallistuminen ei muuten olisi mahdollista. Tällöin säästettäisiin myös kustannuksissa.
Järjestönä Suomen Yrittäjillä on mahdollisuus olla mukana etsimässä yrityksiä, jotka haluavat osallistua näyttelyyn.
Kokemukset Dubain 2020 maailmanäyttelystä
Suomen Lumi-paviljonki oli tyylikäs kokonaisuus, joka yhdisti lumen ja arabiteltan. Siinä esiteltiin suomalaista osaamista ja luontoa. Mukana oli 120 suomalaisyritystä, ja vieraita paviljongissa oli yhteensä noin miljoona. Valittu konsepti oli toimiva ja onnistuimme pohjoismaisia kumppanimaitamme paremmin. Erityinen plussa Suomelle oli vuorovaikutus vierailijoiden kanssa, josta nuoret suomalaiset opiskelijat pitivät huolen.
Dubain Expo oli suurin tähän asti toteutettu maailmannäyttely. Mukana oli nyt ensimäistä kertaa kaikki Afrikan maat. Tämä oli mahdollista, koska Arabiemiraatit oli merkittävästi sponsoroinut monen maan osallistumista.
Maailmannäyttelyyn osallistuminen on iso taloudellinen panostus. Suomen paviljongin budjetti on 10 miljoonaa euroa, josta osallistuvat yritykset maksavat puolet. Osallistuminen Japanin maailmannäyttelyyn tulee olemaan tätä hieman kalliimpi. Koronapandemia siirsi Dubain 20.10.2020 alkavaksi suunniteltua näyttelyä vuoteen 2021–2022. Ajallinen läheisyys tuo lisähaasteen Japanin maailmannäyttelyn markkinointiin.
Suomen Yrittäjät
Thomas Palmgren
kansainvälisten asioiden päällikkö