31.10.2008 klo 13:15
Lausunto

Lausunto terveydenhuoltolakityöryhmän mietinnöstä

Sosiaali- ja terveysministeriö

Sosiaali- ja terveysministeriö on pyytänyt lausuntoa terveydenhuoltolakityöryhmän mietinnöstä ja siihen sisältyvästä ehdotuksesta kansanterveyslain ja erikoissairaanhoitolain yhdistämiseksi uudeksi terveydenhuoltolaiksi 31.10.2008 mennessä.

Suomen Yrittäjät pitää tavoitetta terveys- ja sosiaalipalvelujen turvaamisesta myös tulevaisuudessa hyvänä ja kannatettavana. Niin ikään perusteltuna voidaan pitää ajatusta perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon sekä sosiaalipalvelujen yhteistyön tiivistämisestä asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi. Terveydenhuoltolakia pohtineen työryhmän mietintö luo pohjaa tavoitteeseen pääsemiseksi, mutta jää monilta osiltaan puutteelliseksi ja tarkastelultaan varsin yksipuoliseksi. Esitetyssä muodossa toteutuessaan laki heikentäisi merkittävästi yksityisen terveyspalvelumarkkinan kehittymisedellytyksiä.

Suomen Yrittäjien mielestä työryhmän mietinnön selkein puute on yksityisen terveydenhuollon jääminen varsin vähälle huomiolle. Yksityinen sektori tuottaa lähes viidenneksen kaikista terveyspalveluista ja työllistää lähes 25 000 terveydenhuollon ammattilaista. Sitä voi siis pitää merkittävänä ja tärkeänä osana suomalaista terveydenhuoltojärjestelmää. Useilla terveydenhuollon aloilla yksityinen sektori tuottaa jopa julkista sektoria suuremman osan palveluista (esim. fysikaalinen kuntoutus ja hammashuollon palvelut).

Toinen keskeinen asia, johon tulisi kiinnittää jatkovalmistelussa erityistä huomiota, on järjestämisvastuun määrittyminen. Suomen Yrittäjien mielestä uuden terveydenhuoltolain tulisi ohjata järjestämisvastuuta ja sen puitteissa tapahtuvaa tuotantotapojen määrittelyä nyt esitettyä selkeämmin kunnille ja kuntayhtymille.

Suomen Yrittäjät esittää, että lainsäädännön jatkovalmistelussa palveluiden järjestämisvastuu erotetaan selkeästi palveluiden tuottamisesta, esimerkiksi tilaaja-tuottaja – mallin mukaisesti. Järjestämisvastuullisen tilaajatahon ja tuottajayksiköiden erottamista toisistaan voidaan pitää perusedellytyksenä taloudellisesti tehokkaalle ja laatuorientoituneelle palvelutuotannolle. Mietintö itsessään toteaa tilaaja-tuottaja – mallin hyödyiksi palveluhankintojen ja niiden kustannusten läpinäkyvyyden. Tilaaja-tuottaja – mallin edellyttämät palvelujen tuotteistaminen, kustannuslaskennan ja hankintaosaamisen tehostaminen, laadun valvonnan tehostaminen sekä organisaatiorakenteen, johtamisen ja ohjauksen uudistaminen tehostavat organisaatioiden toimintaa ja tuovat säästöjä jo sellaisenaan.

Suomen Yrittäjät oudoksuu työryhmän arviota kuntayhtymien terveydenhuollon palveluostojen kehittymisestä. Työryhmän mukaan terveyspalvelujen ostot yksityisiltä eivät olisi lisääntymässä. Suomen Yrittäjät uskoo terveyspalveluiden ostojen lisääntyvän ja yksityisen palvelumarkkinan kehittyvän tulevaisuudessa. Sitä voidaan pitää jopa edellytyksenä lakiuudistuksen tavoitteeksi asetetulle terveyspalvelujen turvaamiselle. Suhteutettuna tähän työryhmä käsittelee palvelumarkkinakysymystä mietinnössään liian ohuesti.

Suomen Yrittäjät esittää, että lain jatkovalmistelun yhteydessä tehdään selkeä arvio uuden lain vaikutuksista terveydenhuollon palvelumarkkinoiden kehittymiseen ja suunnitelma siitä, miten terveydenhuollon palvelumarkkinoiden kehittyminen turvataan myös tulevaisuudessa.

Työryhmän mietintö tarkastelee yksityistä palvelusektoria asenteellisesti ja keskittyen suuriin palvelukokonaisuuksiin sekä suuriin yksittäisiin palveluostoihin. Suomen Yrittäjien mielestä palveluita olisi tehokkainta ulkoistaa ja kilpailuttaa pienempinä kokonaisuuksina ja siten, että myös pienemmillä palveluntarjoajilla on halutessaan mahdollisuus osallistua kilpailutuksiin. Näin palvelumarkkinalle tarjottaisiin luontaiset edellytykset kehittyä. Hyvin suunnitelluilla ja järkevänkokoisilla palveluostoilla pystytään samaan aikaan säästämään kustannuksia sekä parantamaan palveluiden saatavuutta ja laatua.

Suomen Yrittäjät tukee mietinnön linjausta terveys- ja sairaanhoitopiirien velvollisuudesta järjestää kattava ja tasapuolinen ensihoitopalvelu joko tuottamalla se itse tai palveluntuottajia kilpailuttamalla. Lain jatkovalmistelussa tulee kuitenkin painottaa, että terveys- tai sairaanhoitopiirin ensisijaisena vaihtoehtona ei saa olla palvelun tuottaminen itse, vaan tuotannossa on käytettävä hyväksi kaikkia olemassa olevia kilpailumahdollisuuksia. Suomen Yrittäjät tukee näiltä osin Suomen Sairaankuljetusliiton omassa lausunnossaan esittämiä näkemyksiä.

Työryhmän mietinnössä esitetään asiakkaille mahdollisuutta valita perusterveydenhuollossa haluamansa julkinen tuottaja omalla työssäkäyntialueellaan sekä erityisvastuualueella se julkisen sektorin toimintayksikkö, jossa häntä tutkitaan. Suomen Yrittäjät ei hyväksy työryhmän halua rajata asiakkaan valinnanvapaus vain julkisiin palveluntuottajiin. Asiakasohjaus voi parantua vain, mikäli tarjolla on julkisten toimijoiden lisäksi riittävästi vaihtoehtoja myös yksityiseltä sektorilta. Uuden lain tulisi tuoda yksityistä sektoria järjestelmällisesti esiin vaihtoehtona palvelujen omalle tuotannolle.

Valmisteilla olevassa palvelusetelilaissa pyritään terveydenhuoltolain tapaan asiakasohjauksen parantamiseen. Palvelusetelijärjestelmien kehittäminen ja käyttöönotto uuden terveydenhuoltolain mukaisissa yksiköissä mahdollistaisi osaltaan asiakkaiden valintamahdollisuuksien lisääntymisen. Suomen Yrittäjät esittää, että lainsäädännön jatkovalmistelussa luodaan järkeviä kannusteita palvelusetelien käyttöönotolle ja palvelusetelikäytäntöjen kehittämiselle osana suomalaista terveydenhuoltojärjestelmää.

Työryhmän mietinnön lähtökohtana on sosiaali- ja terveyspalvelujen hoitaminen jatkossa nykyistä integroidummin ja yhteisellä hallinnolla. Sosiaalipalveluita tarjoavat yritykset ovat ilmaisseet huolensa sosiaalipalvelujen ja niiden palvelumarkkinan kehittymisestä sekä ennaltaehkäisevien sosiaalipalvelujen asemasta erityisesti laajan väestöpohjan mallin mukaisissa yksiköissä. Edellä mainitut asiakokonaisuudet tulee lain jatkovalmistelussa määritellä mietinnössä esitettyjä linjauksia yksityiskohtaisemmin.

Työryhmän mietintö arvioi terveydenhuollon tukipalveluiden tuottamisen soveltuvan hyvin kunnallisille liikelaitoksille ja osakeyhtiöille. Suomen Yrittäjien mielestä uusia kunnallisia liikelaitoksia ei tule perustaa ainakaan ennen kuin voidaan varmistaa, ettei liikelaitosmuodosta aiheudu kilpailun vääristymää. Nykyistenkin liikelaitosten vaikutukset markkinoiden toimivuuteen tulee selvittää. Tukipalveluiden tuottamiselle kunnan tai sen omistamien liikelaitosten ja yhtiöiden toimesta ei löydy sellaisia lainsäädännöllisiä velvoitteita, jotka estäisivät yksityisten palveluntarjoajien nykyistä tehokkaamman hyödyntämisen. Myös yksityistä tukipalveluiden tarjontaa on useimmiten olemassa ja sitä tulisi pyrkiä hyödyntämään nykyistä tehokkaammin.

Työryhmän mietinnön mukainen esitys uudeksi terveydenhuoltolaiksi on luonteeltaan puitelaki. Suomen Yrittäjät on huolissaan siitä, että ainakin neljästä terveydenhuoltojärjestelmän käytännön toimivuuteen merkittävästi vaikuttavasta kokonaisuudesta (mm. rahoitusmalli) säädetään asetuksilla, joita valmistellaan todennäköisesti puhtaasti virkamiesten toimesta. Suomen Yrittäjät esittää, että hallinnon ulkopuoliset asiantuntijat saavat mahdollisuuden osallistua asetusten valmisteluun ja että valmistelu on riittävän läpinäkyvää.

Suomen Yrittäjät esittää, että lainsäädännön jatkovalmistelun yhteydessä arvioidaan uuden lain kokonaisvaikutukset yritystoiminnalle. Yritysvaikutusten arvioinnissa tulee selvittää lakiuudistuksen vaikutukset toimialan markkinoiden

toimintaan ja kehitykseen sekä toimialan yritysten toimintaedellytyksiin. Niin ikään lain jatkovalmistelussa tulisi määritellä yksityisten palveluntarjoajien asema osana uutta terveydenhuoltojärjestelmää nyt esitettyä selkeämmin.

Suomen Yrittäjät pitää hyvänä, että terveydenhuollon lainsäädäntöä uudistetaan ja tukee edellä esitetyin huomautuksin työryhmän mietintöä ja esitystä uudeksi terveydenhuoltolaiksi.

SUOMEN YRITTÄJÄT

Jussi Järventaus

Toimitusjohtaja

Janne Pesonen

Kehittämispäällikkö