15.6.2004 klo 13:00
Lausunto

Lausunto tuomioistuinlaitoksen kehittämiskomitean mietinnöstä (2003:3)

Helsinki

Oikeusministeriölle

Valtioneuvoston asettama tuomioistuinlaitoksen kehittämiskomitea on laatinut
laaja-alaisen ja monipuolisen selvityksen tuomioistuinlaitoksen kehittämislinjoista. Suomen Yrittäjät pitää tärkeänä, että tuomioistuinlaitoksen tehtävät ja asema on otettu kattavan arvioinnin kohteeksi siten, että kehittämistarpeita pohditaan yhteiskunnan muutostekijöistä käsin. Suomen Yrittäjät ry lausuu kunnioittaen niistä mietinnön ehdotuksista, joista oikeusministeriö on nimenomaisesti lausuntoa pyytänyt.

Riidattomien saatavien perintä

Komitean enemmistö on päätynyt mietinnössään esittämään riidattomien saatavien siirtämistä käräjäoikeuksista ulosottolaitoksen hoidettavaksi. Ehdotusta perustellaan käräjäoikeuksien tehtävänkuvan selkiyttämisellä ja niiden mahdollisuudella keskittyä nykyistä enemmän ydintehtävään eli riitaisten kysymysten selvittämiseen. Riidattomien saatavien siirrolla ulosottoviranomaisen käsittelyyn nähtäisiin olevan sekä velkojan että velallisen asemaa parantava vaikutus, sillä perinnän katsottaisiin sitä kautta nopeutuvan, yksinkertaistuvan ja halpenevan.

Suomen Yrittäjät ei periaatetasolla vastusta riidattomien saatavien perinnän siirtämistä tuomioistuimesta ulosottolaitoksen tehtäväksi. Olennaista asiassa on, ettei muutos saa heikentää asianosaisten oikeusturvaa. Tuomioistuinten ratkaisumenettely riidattomien saatavien osalta on nykyisessä muodossaankin melko yksinkertainen ja tuomioistuimet asiantuntevia tekemään päätöksiä saatavan maksuvelvollisuudesta eli siitä, onko kyseessä riidaton vai riitainen saatava. Mikäli summaarisen menettelyn forum päätetään muuttaa tulee voida varmistua siitä, että velallisen riitauttaessa saatavansa perustellusta syystä riidanratkaisu siirtyy tällöin puolueettoman tuomioistuimen käsiteltäväksi ja ratkaistavaksi.

Oikeudenkäyntikulut yksinkertaisissa riita-asioissa

Mietinnössä esitetään, että Suomen tuomioistuimissa tulisi yksinkertaisissa riita-asioissa oikeudenkäyntikuluja määrättäessä ottaa käyttöön kulukatto tai kulutaulukko. Suomen Yrittäjillä ei ole huomautettavaa työryhmän ehdotuksen johdosta. Oikeudenkäyntikulutaulukoiden tai -kulukattojen käyttöönotolla voitaisiin mitä ilmeisemmin parantaa asianosaisten oikeudenkäyntikuluriskien ennustettavuutta ja sitä kautta madaltaa erityisesti pienyritysten kynnystä ratkaista riitoja tuomioistuinprosessissa joko kantajan tai vastaajan ominaisuudessa.

Ryhmäkanne

Oikeusministeriöön on perustettu työryhmä selvittämään ryhmäkanteen käyttömahdollisuutta ns. massajuttujen käsittelemiseksi keskitetysti tuomioistuimessa. Oikeusministeriö pyytää ko. asiasta aikanaan lausuntoja kun valmisteleva työryhmä on saanut esityksensä valmiiksi. Suomen Yrittäjät haluaa kuitenkin tässä yhteydessä lyhyesti ilmaista, ettei pidä ajatusta ryhmäkanteen käyttöönotosta tarpeellisena eikä hyväksyttävänä.

Oikeudelliset neuvontapalvelut

Komitea ehdottaa valtakunnallisen keskitetyn neuvontapalvelun luomista nykyisten järjestelmien yhteyteen helpottamaan tiedon välittämistä riidanratkaisumuotojen moninaisesta joukosta. Neuvontapalvelun avulla pyrittäisiin opastamaan riidan osapuolia vaihtoehtoisten oikeussuojakeinojen valinnassa ilman, että juridiseen ongelmaan annettaisiin sisällöllistä ohjausta. Suomen Yrittäjät katsoo, että neuvontapalvelun luominen edellyttää yksityishenkilöiden ja yritysten tarpeiden ja intressien tasavertaista huomioimista. Neuvontapalvelun luomiseen liittyvänä keskeisenä ongelmana on pidettävä neuvontapalvelun laajuuden rajaamista yksinomaan tiedon jakamiseen käytössä olevista oikeussuojakeinoista. Todellisuudessa tulisi kuitenkin mitä ilmeisemmin osoittautumaan hankalaksi ohjata asiakasta yksinomaan riidanratkaisukeinojen valinnassa, jollei neuvoja ole ensin riittävästi perehtynyt myös riidan juridiseen ongelmaan.

Tuomioistuimen ulkopuoliset sovittelujärjestelmät

Elinkeinoelämän näkökulmasta katsottuna vaihtoehtoiset konfliktinratkaisukeinot tarjoavat mahdollisuuden nykyistä tuomioistuinjärjestelmää nopeampaan, joustavampaan ja luottamukselliseen sekä mahdollisesti myös edullisempaan riidanratkaisumenettelyyn tilanteissa, joissa sovinto on sallittu. Tuomioistuimen ulkopuolisista riidanratkaisukeinoista liike-elämän tarpeisiin soveltuu välimiesmenettely ja uudempana Suomen Asianajajaliiton sovintomenettely. Välimiesmenettelyä pidetään toimivana konfliktinratkaisukeinona erityisesti laajoissa, vaikeissa ja rahalliselta arvoltaan merkittävissä yritysten välisissä riidoissa, mutta pienempien riitojen käsittelyssä sovintomenettelyä on pidettävä useimmissa tapauksissa välimiesmenettelyä soveliaampana konfliktinratkaisumuotona. Suomen Yrittäjät pitääkin tärkeänä, että epävirallisista riidanratkaisukeinoista puhuttaessa korostetaan elinkeinoelämälle tasavertaisina vaihtoehtoina sekä Suomen Asianajajaliiton sovintomenettelyä että välimiesmenettelyä.

Tuomareiden erikoistuminen ja erityistuomioistuimet

Mietinnössä pohditaan myös sitä, mikä tulisi olla tuomareiden tiedollisen asiantuntemuksen ja ammattitaidon taso. Tulisiko tuomareiden erikoistumista yksittäiseen juridiikan osa-alueeseen tukea ja kehittää vai säilyttää heidät nykyiseen tapaan pääsääntöisesti yleisjuridiikan hallitsevina päätöksentekijöinä? Suomen Yrittäjät katsoo, että tuomioistuinlaitoksen tuomareilla tulisi olla yhtenevät mahdollisuudet kehittää erityisosaamistaan valitsemaltaan oikeudenalalta siten kuin muillakin oikeudenkäynnin asianosaisilla (mm. asianajajat, syyttäjät). Syyttäjät voivat pätevöityä mm. talousrikos- ja avainsyyttäjän tehtäviin ja oikeudenkäyntiasiamiehinä toimivilla asianajajilla on myös yhä enenevissä määrin oikeus valita erikoistumisalueensa. Jotta tuomioistuinlaitos voisi kokonaisuutena toimia asianosaisten oikeusturvan kannalta mahdollisimman tehokkaasti, nopeasti ja edullisesti, tuomareiden erityisosaamiseen panostaminen tulee nostaa yhdeksi tuomioistuinlaitoksen kehittämistyön painopistealueeksi.

Komitea katsoo, ettei tarvetta erityistuomioistuinten perustamiseen ole nykyisessä tilanteessa. Erityisasiantuntemuksen turvaaminen tietyissä asiatyypeissä on mahdollista toteuttaa yleistuomioistuinten tuomareiden ammattitaitoa ja erikoistumista kehittämällä. Mietinnössä mainitaan immateriaalioikeusasioiden keskittämisen tarvetta pohtiva työryhmä esimerkkinä ko. keskustelun käymisestä erityisjuridiikan osa-alueella. Suomen Yrittäjien mielestä juttujen keskitetty käsittely on tarpeen nykyisessä erityisosaamista edellyttävässä toimintaympäristössä asianosaisten oikeusturvan takaamiseksi. Ratkaisu siitä, toteutetaanko keskittäminen nykyisen järjestelmän puitteissa tuomareiden asiantuntemuksen kehittämiseen panostamalla vaiko erityistuomioistuimia perustamalla tulee kuitenkin jättää kunkin oikeudenalan kohdalla erikseen harkittavaksi.

Komitea esittää mietinnössään myös, että vakuutusoikeuden kokoonpanoissa luovuttaisiin kokonaan intressitahojen ehdottamista sivutoimisista jäsenistä. Suomen Yrittäjät suhtautuu tähän kannanottoon myönteisesti katsoen sen vahvistavan tuomioistuimen asemaa riippumattomana ja puolueettomana riidanratkaisijana.

SUOMEN YRITTÄJÄT RY

Rauno Vanhanen
johtaja

Riikka Tähtivuori
lainopillinen asiamies