30.1.2009 klo 11:51

Lausunto tupakkapoliittisia lakimuutoksia ja toimia valmistelevan työryhmän ehdotuksista

Sosiaali- ja terveysministeriö

Sosiaali- ja terveysministeriö on pyytänyt Suomen Yrittäjiltä lausuntoa otsikossa mainitussa asiassa. Suomen Yrittäjät esittää lausuntonaan asiassa kohteliaimmin seuraavaa.

Suomen Yrittäjät kannattaa tupakkatuotteiden käytöstä aiheutuvien terveydellisten ja yhteiskunnallisten haittavaikutusten vähentämistä sekä pääministeri Matti Vanhasen hallitusohjelman tupakkalain uudistamista koskevia kirjauksia. Työryhmän ehdotukset ovat kuitenkin osin sellaisia, että niillä lisätään yrityksien velvoitteita pääsemättä työryhmän toimeksiannon tavoitteisiin.

Esillepanokielto

Työryhmä ehdottaa tupakkatuotteiden ja tupakan tuotemerkkien näkyvän esilläpidon kieltämistä vähittäismyynnissä. Tupakkatuotteiden vähittäismyyjä voisi kuitenkin asiakkaan pyynnöstä esittää asiakkaalle listan, jossa ilmoitetaan vähittäismyyntipaikassa myytävien tupakkatuotteiden nimet, vähittäispakkausten koot ja hinnat. Lista ei saisi olla esillä jatkuvasti, vaan se annettaisiin asiakkaan nähtäväksi ainoastaan pyynnöstä. Listaa ei myöskään saisi antaa asiakkaalle mukaan ja lista olisi aina palautettava myyjälle. Listassa saisi olla ainoastaan asetuksessa tarkemmin määritellyllä fontilla, yhdellä värillä ilmoitettuna tuotteen nimi, vähittäismyyntipakkauksen koko ja hinta.

Esillepanokieltoa perustellaan ehdotuksessa sillä, että tupakkatuotteiden esilläpito on myynninedistämiskeino, koska se kannustaa tupakkatuotteiden heräteostoihin, luo vaikutelman tupakoinnin yleisyydestä ja sosiaalisesta hyväksyttävyydestä ja vaikeuttaa tupakoitsijaa pysymään lopettamispäätöksessään. Lisäksi taustalla on lasten ja nuorten erityinen haavoittavuus tupakkatuotteiden esilläpidon myynninedistämisvaikutukselle.

Esillepanokiellon vaikutus tupakoinnin vähentämiseen ja erityisesti nuorten tupakoinnin aloittamiseen on kuitenkin jäänyt epäselväksi. Esillepanokiellolla olisi merkittäviä vaikutuksia yrityksille. Kustannuksia aiheutuisi ensinnäkin tupakkatuotteiden uudelleen sijoittelusta ja uusien kalusteiden hankinnasta. Edelleen erillinen asiakkaalle pyynnöstä annettava lista hidastaisi yritysten asiakaspalvelua. Työryhmän ehdotuksessa ei ole perusteltu myöskään sitä, minkä vuoksi listaa ei voisi pitää jatkuvasti esillä. Listan erillinen antaminen jokaiselle tupakkatuotteita ostavalle henkilölle ei näkemyksemme mukaan vähennä tupakointia.

Verrattaessa keskenään yrityksille esillepanokiellosta aiheutuvia rasitteita suhteessa työryhmän tavoitteisiin vähentää tupakointia ja erityisesti estää nuorten tupakoinnin aloittamista, ei voida katsoa esillepanokiellon toimivan työryhmän ehdotuksen perustelujen mukaan. Työryhmän tavoitteisiin päästään myös tehokkaalla ja toimivalla omavalvonnalla, joka aiheuttaa yrityksille vähemmän kustannuksia ja hallinnollisia rasitteita. Näillä perusteilla Suomen Yrittäjät yhtyy Päivittäistavarakauppa ry:n ja Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry:n eriäviin mielipiteisiin esillepanokiellon osalta.

Myyntikiellon rikkomista koskevat seuraamukset

Työryhmä ehdottaa tupakkalakia muutettavaksi siten, että myyntiä koskevien säännösten rikkominen olisi myyntirikos. Rangaistusasteikko olisi kolmiportainen: lievä myyntirikos, myyntirikos ja törkeä myyntirikos. Lievän myyntirikoksen seuraamuksena olisi sakko, myyntirikoksen seuraamuksena sakko tai vankeutta enintään kaksi vuotta ja törkeä myyntirikoksen seuraamuksena vankeutta vähintään neljä kuukautta ja enintään neljä vuotta.

Myyntirikosta pidettäisiin ehdotuksen mukaan törkeänä erityisesti seuraavissa tilanteissa:

– kun ostaja on huomattavan nuori, esimerkiksi enintään 14-vuotias

– kun alaikäisille myymistä jatketaan myyntiluvan menettämisen jälkeen

– kun myyminen on ammattimaista ja tavanomaista

Työryhmän ehdotusta on perusteltu sillä, että savukkeet tappavat Suomessa vuosittain yli 5 000 ihmistä ja vammauttavat vielä useampia. Työryhmän ehdotuksen mukaan rangaistustaso on rinnastettu muihin vastaaviin rikoksiin.

Suomen Yrittäjät pitää ehdotettuja seuraamussäännöksinä liian ankarina erityisesti kvalifioidun tekomuodon rangaistuksien osalta.

Suomen Yrittäjät yhtyy seuraamuksien osalta Päivittäistavarakauppa ry:n eriävään mielipiteeseen siitä, että ehdotetut rangaistukset ovat liian ankaria ja että rangaistuksia arvioitaessa on otettava huomioon myös mahdolliset hallinnolliset seuraamukset, kuten esimerkiksi tupakkatuotteiden myyntiluvan peruuttaminen.

Tupakoinnin rajoittaminen majoitushuoneissa

Työryhmä ehdottaa, että tupakointia tulee rajoittaa hotellihuoneissa siten, että tupakointi olisi sallittu yhdessä kymmenestä majoitushuoneesta, aina kuitenkin vähintään kolmessa majoitushuoneessa.

Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry:n eriävän mielipiteen mukaan majoitushuoneista yli 90 prosenttia on jo tällä hetkellä muutettu savuttomiksi yritysten vapaaehtoisin toimin. Ottaen huomioon kuitenkin se, että savuttomien huoneiden osuus hotelleissa vaihtelee ja että esimerkiksi venäläisten suosimissa hotelleissa savullisten majoitushuoneiden tarve on suurempi, Suomen Yrittäjät ei kannata ehdotettua muutosta ja yhtyy näiltä osin Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry:n eriävään mielipiteeseen.

Yritysvaikutukset

Hallituksen esityksessä ei ole arvioitu riittävällä tavoin ehdotetun muutoksen yritysvaikutuksia. Erityisen vähälle huomiolle ovat jääneet pienemmät yritykset. Suomen yli 250.000 yrityksestä 94,2 prosenttia on alle 10 hengen yrityksiä. Näille yrityksille aiheutuisi erityisesti esillepanokiellosta kustannuksia, joiden määrää ei ole arvioitu työryhmän ehdotuksessa.

Tämän vuoksi edellytämme, että yritysvaikutukset selvitetään asian jatkovalmistelussa valtioneuvoston periaatepäätöksellä 1.11.2007 antamien ohjeiden mukaisesti. Lisäksi viittaamme Euroopan komission viime heinäkuussa julkaisemaan Small Business Act for Europe-hankkeeseen, jonka mukaan pienten yritysten intressit on huomioitava lainvalmistelussa.

SUOMEN YRITTÄJÄT

Jussi Järventaus