13.9.2018 klo 10:13

Lausunto U-kirjelmästä direktiivin 2017/1132 muuttamisesta rajanylittävien yhtiömuodon muutosten, sulautumisten ja jakautumisten osalta

Eduskunnan talousvaliokunta

Komissio antoi 25 päivänä huhtikuuta 2018 ehdotuksen Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviksi direktiivin 2017/1132 muuttamisesta rajatylittävien yhtiömuodon muutosten, sulautumisten ja jakautumisten osalta.

Ehdotuksen tavoitteena on helpottaa sijoittautumisvapauden käyttämistä EU:ssa säätämällä yhtiön kotipaikan siirrosta ja rajatylittävästä jakautumisesta sekä muuttamalla ja täydentämällä rajatylittäviä sulautumisia koskevaa EU-sääntelyä. Ehdotus liittyy sarjaan komission aloitteita, joiden tarkoituksena on parantaa yhteismarkkinoiden toimintaa ja edistää digitalisaatiota EU:ssa.

Pidämme valtioneuvoston kantaa perusteltuna. On tärkeää, että yritysten kotipaikan siirtoa ja rajatylittävien järjestelyjen säännöksiä ja menettelyjä selkeytetään ja yhdenmukaistetaan. Ilman EU-tason muutoksia erityisesti pk-yritykset joutuvat kohtaamaan sijoittautumisvapauden käyttöä vaikeuttavia esteitä. Jatkovalmistelussa olisi perusteltua kiinnittää huomiota vielä siihen, että rajatylittävät järjestelyt olisivat menettelyinä riittävän kevyitä, jotta ne sopisivat pienet ensin -periaatteen mukaisesti myös pk-yritysten tarpeisiin.

Osa EU:n jäsenvaltioista vastustaa eri syistä menettelyjä, jotka helpottavat yritysten sijoittautumisvapautta ja erityisesti niiden kotipaikan siirtoa. Sisämarkkinoiden kehittäminen johtaa väistämättä myös siihen, että yritykset etsivät mahdollisimman yritysmyönteisen toimintaympäristön kotipaikalleen. Tämä on hyvä huomioida tulevaisuudessa myös Suomessa. Tällä hetkellä Suomi sijoittuu kansainvälisen yrittäjyysindeksin mukaan (GEI) sijalle 12. Sijoitus ei ole aivan huono mutta edellämme ovat muun muassa Ruotsi, Tanska, Islanti, UK, Irlanti, Ranska ja Itävalta.

Direktiiviluonnoksessa on määritelty, että viranomaisella on toimivalta tutkia ja estää rajatylittävät järjestelyt, jos ne ovat luonteeltaan keinotekoisia. Määritelmä on tulkinnanvarainen ja mahdollistaa eri jäsenvaltioiden vaihtelevat käytännöt. Jatkovalmistelussa onkin tärkeää, että järjestelyjen toteuttamisen edellytykset määritellään mahdollisimman tarkkarajaisesti. Jatkovalmistelussa on otettava selvästi kantaa myös EU-tuomioistuimen vakiintuneeseen oikeuskäytäntöön, jonka mukaan sijoittautumisvapauden väärinkäyttönä ei ole pidettävä järjestelyä, joka kohdistuu jäsenvaltioon, jolla on yritykselle toista maata myönteisempi lainsäädäntö.

Suomen Yrittäjät

Tiina Toivonen