24.9.2007 klo 12:20

Lausunto ulkorajayhteistyön hallintoa koskevasta lakiluonnoksesta

Sisäasiainministeriö
Alueiden ja hallinnon kehittämisosasto

Viite Lausuntopyyntö diaarinumero: SM005:00/2007

Sisäasiainministeriön alueiden ja hallinnon kehittämisosasto on pyytänyt Suomen Yrittäjät ry:n lausuntoa EU:n ulkorajayhteistyötä käsittelevästä lakiluonnoksesta. Lakiesityksen tavoitteena on luoda edellytykset ulkorajayhteistyöohjelmien tehokkaalle hallinnoinnille, toimeenpanolle ja hyödyntämiselle sekä varojen käytön valvonnalle. Uuden EY –sääntelyn puitteissa lain tavoitteena on selkeyttää ja yksinkertaistaa ohjelmien kansallista hallintoa ja seurantaa nykyisiin naapuruusohjelmiin verrattuna.

EU:n ulkorajayhteistyötä käsittelevien ohjelmia hallinnointia on arvosteltu sekaviksi ja monimutkaisiksi. Tämä on hankaloittanut hankkeiden suunnittelua ja toteuttamista. Yrittäjien toimesta on erityisesti kritisoitu EU-rahoituksen ja kansallisen vastinrahoituksen erillisyyden aiheuttamaa hallinnollista lisätyötä sekä puutteellisia vastuumäärityksiä eri toimijoiden välillä maksatushakemusten käsittelyssä.

Lakiesityksessä ehdotetaan, että ulkorajayhteistyöohjelmien yhteisenä hallintoviranomaisena toimiva maakunnan liitto myöntäisi tuensaajille yhteisön rahoituksen lisäksi myös ohjelmalle tulevan Suomen valtion rahoitusosuuden. Suomen Yrittäjät pitää tehtyä esitystä perusteltuna, koska se osaltaan joustavoittaa ohjelmien hallinnointia ja maksatushakemusten käsittelyä.

Suomen Yrittäjien näkemyksen mukaan lausunnolla oleva lakiesitys on sille asetettujen tavoitteiden mukainen ja siten selkeyttää EU:n ulkorajayhteistyötä käsittelevien ohjelmien hallinnointia ja käytännön toteuttamista.

Kunnioittaen,

Suomen Yrittäjät ry