10.4.2007 klo 12:02
Lausunto

Lausunto valtioneuvoston asetuksesta julkisista hankinnoista

Kauppa- ja teollisuusministeriö

Kauppa- ja teollisuusministeriö on pyytänyt Suomen Yrittäjiltä lausuntoa valtioneuvoston julkisia hankintoja käsittelevästä asetuksesta.

Asetusluonnoksessa annetaan tarkempia säännöksiä hankintalain ja erityisalojen hankintalain mukaisesti tehtävien hankintojen ilmoitusvelvoitteista, ilmoitusten sisällöstä, ilmoitusten lähettämisestä, julkaisemisesta ja muista ilmoitusvelvollisuuteen liittyvistä seikoista sekä velvollisuudesta toimittaa hankinnoista tilastotietoja ja muita selvityksiä.

Asetusluonnoksessa on kansallisesti kilpailutettavien hankintojen ja EU:n kynnysarvot ylittävien hankintojen hankintailmoituksia koskevat säädökset sijoitettu eri lukuihin. Esitystapa on sinänsä selkeä, mutta määräysten luettavuutta lisäisi se, että kummassakin luvussa noudatettaisiin samaa esitysjärjestystä ja otsikointia. Käyttäjän näkökulmasta on tärkeä havaita, miten ilmoitusvelvollisuus ja ilmoituksen sisältö eroavat eri hankintamenettelyissä.

Asetusluonnoksen mukaan hankintailmoituksessa on ilmoitettava, hyväksytäänkö osatarjoukset tai vaihtoehtoiset tarjoukset. Toivottavasti tämä ilmoitusvelvollisuus kannustaa hankintayksiköitä hyödyntämään osatarjousten hyväksymismahdollisuuden. Mahdollisuus tarjota osaa tai osia suuresta hankintakokonaisuudesta parantaa merkittävästi pk-yritysten edellytyksiä osallistua tarjouskilpailuihin. Hyväksymällä osatarjouksia hankintayksikkö voi varmistaa useampien kilpailevien tarjousten saamisen ja sitä kautta kilpailun toteutumisen. Tämä osaltaan estää tuotantomarkkinoiden keskittymistä luoden edellytyksiä markkinoiden toimivuudelle myös tulevaisuudessa.

Kansallisen hankintailmoituksen sisältöä koskevassa 5 §:n 4 momentissa säädetään, että mikäli tarjoajien tai ehdokkaiden arvioimiseksi asetetaan vähimmäisvaatimuksia, on siitä ilmoitettava hankintailmoituksessa. Selvyyden vuoksi olisi hyvä muuttaa tekstiä siten, että ”tulee tästä” sanonta muutetaan muotoon ”tulee vaatimukset”.

Hankintalaissa oleva säännös kansallisten määräysten mukaan kilpailutettavia hankintoja koskevista ilmoitusajoista antaa hankintayksikölle laajan harkintavallan siitä, mitä kohtuullinen aika tarjouksen tekemiseen tarkoittaa. Asetuksella voitaisiin antaa joitakin tarkempia määrittelyjä sille, mitä pidetään tarvittavana kohtuullisena aikana eri laatuisissa hankintamuodoissa. Tarjouksen tekeminen vaatii usein paljon laskelmien ja suunnitelmien tekemistä erityisesti palveluhankinnoissa ja rakennusurakoissa. Liian lyhyet tarjousten jättöajat voivat johtaa tarjoajien jättäytymiseen kilpailutuksen ulkopuolelle, jolloin kilpailutuksella ei saada sitä hyötyä, jota useamman tarjoajan keskenään kilpailuttamisella olisi saavutettavissa.

SUOMEN YRITTÄJÄT

Anja Tuomola
lainopillinen asiamies

Ismo Kervinen
kehittämispäällikkö