13.12.2002 klo 10:08

Lausunto valtioneuvoston selonteosta VNS 5/2002 vp kotouttamislain toimeenpanosta

Eduskunnan hallintovaliokunnalle

Suomen Yrittäjät ry:n mukaan erityinen laki maahanmuuttajien kotouttamisesta ja lain toteutumisen seuranta ovat tarpeellisia. Vaikka maahanmuuttajaväestön määrä Suomessa on tällä hetkellä varsin vähäinen, on sen kasvu varsin todennäköistä. Maahanmuuttajien määrän kasvu on Suomen Yrittäjät ry:n näkemyksen mukaan myös yhteiskunnan kokonaisedun mukaista: Odotettavissa oleva työllisyyden paraneminen ei riitä turvaamaan hyvinvoinnin kasvun edellyttämää elatussuhdetta. Työvoiman tarjonnan määrän kasvun ohella Suomen menestystä globalisoituvassa maailmantaloudessa tukee maahanmuuton myötä paraneva maailman kielten ja kulttuurien hallinta.

Kotouttamislain mukaisten toimien tavoitteena on parantaa Suomeen ulkomailta muuttavien henkilöiden mahdollisuuksia saada yhteiskunnassa tarvittavia tietoja ja taitoja ja turvata turvapaikanhakijoiden ja näihin rinnastettavien henkilöiden vastaanotto. Suomen Yrittäjät ry:n käsityksen mukaan ensiksi mainitut tavoitteet saavutetaan parhaiten edistämällä mahdollisimman nopeaa ja pysyvää työllistymistä avoimille työmarkkinoille joko työsuhteeseen tai omaan yritystoimintaan. Vaikka kotouttamislain mukaiset tukitoimet ovat lähtökohtaisesti tarpeellisia, on kuitenkin selkeänä tavoitteena pidettävä tuetun toimeentulon kauden lyhytkestoisuutta.

Maahanmuuttajien työllistymisedellytysten parantamiseksi on maahanmuuttajatyövoiman tarjonnan ja kysynnän kohtaantoa parannettava nykyisestä. Käytännössä tämä edellyttää maahanmuuttajille suunnatun työnvälityspalveluiden ja koulutustarjonnan lisäystä. Koska maahanmuuttajat säännönmukaisesti työllistyvät muuta väestöä useammin yrittäjinä ja ammatinharjoittajina, olisi sekä työmahdollisuuksista tiedottamisessa että koulutuksessa entistä enemmän panostettava yrittäjäuralle kannustamiseen.

Työvoiman kohtaannon parantamisessa on myös kiinnitettävä huomiota alueellisiin näkökohtiin. Työvoiman tarve – ja oman yritystoiminnan mahdollisuudet – ovat suurimpia kasvukeskuksissa ja niiden ympäryskunnissa. Mahdollisuudet omaehtoiseen työllistymiseen ovat sen vuoksi näillä alueilla muuta maata paremmat. Maahanmuuttajien osalta kasvukeskusten myönteisiä puolia korostaa se, että näillä alueilla sekä yksityisten että julkisten palveluiden tarjonta on monikielistä ja monikulttuurista. Vain suurimpiin keskuksiin voi maahanmuuttajista muodostua riittävän suuria yhteisöjä turvaamaan taloudellisia ja sosiaalisia tukiverkostoja. Tämän perusteella tulisi harkita maahanmuuton ohjaamista kasvukeskuksiin siltä osin, kuin viranomaiset voivat siihen ohjaustoimin vaikuttaa.

SUOMEN YRITTÄJÄT RY

Rauno Vanhanen