28.5.2007 klo 14:50
Lausunto

Lausunto yhdistyslain muutostarpeesta

Oikeusministeriö

Oikeusministeriö on pyytänyt lausuntoa ministeriössä laaditusta arviomuistiosta yhdistyslain muutostarpeesta. Suomen Yrittäjät, jonka välittömässä piirissä toimii lähes 500 yritysten muodostamaan yhdistystä, esittää lausuntonaan asiasta kunnioittavasti seuraavaa:

Järjestöjen toimintaa sääntelevän yhdistyslain tarkistamiseksi on tehty viime vuosien aikana useampiakin ehdotuksia, jotka ministeriö on koonnut arviomuistioon. Muistiossa on arvioitu, että lain tarkistamiselle on joka tapauksessa tarvetta. Muistiossa on myös pohdittu sitä, olisiko aihetta ryhtyä myös koko lain kattavaan uudistustyöhön; tämän osalta muistiossa arvioidaan, että välitöntä tarvetta kokonaistarkistukseen ei ilmeisesti ole, vaan osittaisuudistus olisi riittävä. Yhdistyslain tarkistamistarpeet jaetaan muistiossa kolmeen asiaryhmään: yhdistyksen hallintoon, eräisiin päätöksentekoon osallistumisen muotoihin sekä tilintarkastukseen.

Suomen Yrittäjät toteaa aluksi lainuudistustarpeen laajuudesta, että ainakaan lain kokonaisuudistukseen ei ole syytä ryhtyä. Vapaaehtoiseen kansalaistyöhön perustuvan järjestötoiminnan lakisääntelyn tulee olla suhteellisen yleispiirteistä ja jättää järjestöille itselleen laaja liikkumavara järjestää toiminnan muodot tarkoituksenmukaisiksi. Nykyinen yhdistyslaki toteuttaa hyvin tätä periaatetta eikä se ole aiheuttanut erityisiä ongelmia järjestöjen toiminnalle. Yhdistyslaki uudistettiin laajapohjaisen ja perusteellisen valmistelun tuloksena vasta vajaat 20 vuotta sitten, kun edellinen laki ehti olla voimassa 70 vuotta. Lain tarkistamisessa on syytä rajoittua vain välttämättömänä pidettäviin ja järjestötoimintaa selkeästi edistäviin muutoksiin.

Muistiossa esitetyistä yhdistyslain tarkistamistarpeista voidaan todeta, että niiden pohjalta valmistelu lain tarkistamiseksi voidaan Suomen Yrittäjien mielestä käynnistää. Yhdistyksen hallintoa koskevien säännösten osalta on varmaankin syytä pohtia, voitaisiinko esim. hallituksen päätöksenteosta laatia jonkin verran nykyistä tarkempia sääntöjä. Pitkälle menevään yhdenmukaistamiseen osakeyhtiölain tuoreiden säännösten kanssa ei kuitenkaan välttämättä ole syytä mennä. Kysymys yhdistyksen toiminnanjohtajan määrittelemisestä toimielimeksi, jos se katsotaan yhdistyksessä tarpeelliseksi, on myös aiheellista ottaa pohdittavaksi.

Päätöksenteon muotojen kehittämistä koskien pidämme perusteltuna sen harkitsemista, että tehtäisiin mahdolliseksi päätöksentekoon osallistuminen myös tietoliikenneyhteyksien tai muiden teknisten apuvälineiden avulla. Näiden mahdollisuuksien käyttöönoton tulee kuitenkin jäädä kunkin järjestön omaan päätösvaltaan. Yhdistysten tilintarkastuksen osalta kannatamme sitä järjestelyä, että pienemmät yhdistykset vapautetaan lakisääteisestä tilintarkastuksesta ja niiden osalta valmistellaan hallinnontarkastusta tarkoittava järjestelmä, jonka avulla varmistetaan joka tapauksessa yhdistyksen jäsenten mahdollisuus valvoa yhdistyksen johdon toimintaa.

Uudistushankkeen toteuttamistavan osalta pidämme tärkeänä, kuten arviomuistiossakin todetaan, että järjestöjen edustajia kytkettäisiin mahdollisimman laajasti mukaan valmistelutyöhön ja mieluiten mahdollisimman alkuvaiheesta lähtien.

SUOMEN YRITTÄJÄT RY

Jussi Järventaus
toimitusjohtaja

Rauno Vanhanen
johtaja