16.12.2008 klo 10:44

Lausunto YT-lain valvontatyöryhmän ehdotuksesta

Työ- ja elinkeinoministeriö

Työ- ja elinkeinoministeriö on pyytänyt Suomen Yrittäjiltä lausuntoa yt-lain valvontatyöryhmän muistiosta, minkä johdosta Suomen Yrittäjät esittää lausuntonaan asiassa kohteliaimmin seuraavaa.

Muistiossa ehdotetaan säädettäväksi erillinen laki henkilöstön osallistumisjärjestelmiä koskevien lakien noudattamisen valvonnasta siten, että työ- ja elinkeinoministeriön yhteydessä toimisi erillinen viranomainen, yhteistoiminta-asiamies. Näin turvattaisiin valvonnan riippumattomuus ja erillisyys työ- ja elinkeinoministeriön tavanomaisesta toiminnasta. Työryhmän ehdotuksista merkittävin on yt-lain valvonnan järjestäminen uudelleen.

Suomen Yrittäjät on ollut edustettuna työryhmässä ja pidämme ehdotettua lakimuutosta perusteltuna. Valvonnan järjestäminen yhteistoiminta-asiamiehen kautta merkitsee sitä, että järjestöt eivät enää ehdotetun lainmuutoksen jälkeen valvo työantajaliittoihin kuulumattomia yrityksiä, vaan näitä työnantajia valvoo ainoastaan yhteistoiminta-asiamies. Suomen Yrittäjien mukaan tämä ehdotettu muutos on tärkeä ja merkityksellinen.

SAK, STTK ja AKAVA ovat muistion täydentävässä lausumassaan esittäneet erillisen yhteistoimintaneuvottelukunnan perustamista. Ehdotetussa neuvottelukunnassa käsiteltäisiin ajankohtainen informaatio yhteistoimintalainsäännösten toimivuudesta, yhteistoiminta-asiamiehen valvomien lakien ja valvontatehtävän toteutumisesta ja muista yhteistoiminta-asiamiehen tehtäviin kuuluvista asioista, joiden pohjalta neuvottelukunta keskustelisi valvonnan vaikuttavuudesta ja painopistealueista sekä valvonnassa tehtyjen havaintojen arvioinnista ja henkilöstön osallistumisjärjestelmien kehittämistarpeista. Näiltä osin Suomen Yrittäjät toteaa, ettei erillisen neuvottelukunnan perustaminen ole tarpeellista. Katsomme, että neuvottelukunnalle ehdotetut tehtävät hoituvat yhteistoiminta-asiamiehen toiminnan kautta.

SUOMEN YRITTÄJÄT

Jussi Järventaus