6.8.2021 klo 15:16

Lausuntopyyntö ehdotuksesta eräiksi valtioneuvoston sekä opetus- ja kulttuuriministeriön asetuksiksi liittyen perusopetuksen jälkeisten koulutusten haku- ja valintaperusteisiin

Opetus- ja kulttuuriministeriö

Suomen Yrittäjät kiittää Opetus- ja kulttuuriministeriötä mahdollisuudesta lausua näkemyksemme ehdotuksesta eräiksi valtioneuvoston sekä opetus- ja kulttuuriministeriön asetuksiksi liittyen perusopetuksen jälkeisten koulutusten haku- ja valintaperusteisiin.

Asetusluonnokset liittyvät oppivelvollisuuden laajentamisesta ja uudesta tutkintokoulutukseen valmentavasta koulutuksesta aiheutuviin haku- ja valinta-asetusten päivitystarpeisiin. Asetusluonnoksessa valtioneuvoston asetukseksi perusopetuksen jälkeisen koulutuksen valtakunnallisesta hakumenettelystä esitetään kolmen erillisen perusopetuksen jälkeisen haun yhdistämistä yhdeksi vuosittain järjestettäväksi yhteishauksi, kansanopistojen oppivelvollisille suunnatun koulutuksen lisäämistä yhteishaun käyttöalaan sekä lukion oppimäärän suorittaneiden poistamista yhteishaun soveltamisalasta. Lisäksi mm. hakutoiveita, varasijalta opiskelijaksi ottamista, hakemuksen toimittamista ja Opetushallituksen tehtäviä koskevaan sääntelyyn ehdotetaan muutoksia. Asetusluonnoksessa opetus- ja kulttuuriministeriön asetukseksi opiskelijaksi ottamisen perusteista ammatillisessa perustutkintokoulutuksessa annetun opetus- ja kulttuuriministeriön asetuksen (699/2017) muuttamisesta ehdotetaan muutoksia koulutuksen järjestäjän harkintaan perustuvaa valintaa koskeviin säännöksiin. Lisäksi asetukseen ehdotetaan tehtäväksi eräitä muita tarkentavia muutoksia ja päivityksiä. Lukiokoulutuksen valintaperusteita koskeva asetus ehdotetaan uudistettavaksi. Asetusluonnoksessa opetus- ja kulttuuriministeriön asetukseksi opiskelijaksi ottamisen perusteista lukiokoulutuksessa koulutuksen järjestäjän harkintaan perustuvaa valintaa koskeviin säännöksiin ehdotetaan muutoksia. Lukion valintaperusteita koskevaan sääntelyyn ehdotetaan myös lisättäväksi säännökset koskien hakukohteita ja keskiarvorajan asettamista. Lisäksi ehdotetaan eräitä muita tarkennuksia ja päivityksiä mm. pääsy- ja soveltuvuuskokeisiin sekä IB-tutkintokoulutukseen liittyen.

Suomen Yrittäjien lausunto:

Pidämme ehdotettuja muutoksia pääosin perusteltuina oppivelvollisuuden laajentuessa ja lainsäädännön uudistuessa. Haluamme kuitenkin muistuttaa, että uudistuksen jälkeenkin on varattava riittävästi opiskelupaikkoja jatkuvan haun kautta hakeville nuorille ja aikuisille eri puolilla Suomea, jotta monilla aloilla uhkaavaan työvoimapulaan voidaan reagoida nopeasti. Myös maahan muuttavia osaajia tarvitaan ja heille on luotava joustavat polut ammattiin.

Ammatillisessa koulutuksessa on useita aloja, joihin suoraan peruskoulusta tulevat nuoret eivät hakeudu ja siksi tarjontaa on aktiivisesti suunnattava potentiaalisille jatkuvan haun kautta tuleville opiskelijoille. Alakohtaisesti voidaan joillakin aloilla asettaa valtakunnalliset haku- ja valintakriteerit, mutta alueellista joustoa ja erityisestä syystä johtuvia poikkeuksia on mahdollistettava.

Kannatamme lukiokoulutuksen asetukseen ehdotettua muutosta, jolla säädettäisiin koulutuksen järjestäjän mahdollisuudesta asettaa alin hyväksytty keskiarvoraja, jolla hakija voidaan ottaa opiskelijaksi.

Suomen Yrittäjät

Mika Kuismanen Marja Vartiainen