20.8.2004 klo 15:45
Lausunto

Lausuntopyyntö koskien Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviehdotusta rahoitusjärjestelmän käytön estämisestä rahanpesutarkoituksiin sekä terrorismin rahoittamiseen

Helsinki

Sisäasiainministeriö
Poliisiosasto

Sisäasiainministeriön poliisiosasto on pyytänyt Suomen Yrittäjät ry:ltä lausuntoa otsikkoasiassa mainitusta ehdotuksesta EU:n kolmanneksi rahanpesudirektiiviksi. Suomen Yrittäjät esittää asiakirjasta lyhyesti seuraavat kommentit.

Euroopan yhteisön rahanpesudirektiivejä on annettu kaksi; ensimmäinen v. 1991 ja jälkimmäinen direktiivi v. 2001. Nyt voimassa oleva direktiivi on tarkoitus korvata uudella kolmannella rahanpesudirektiivillä. Siinä on tarkoitus laajentaa nykyistä soveltamisalaa sekä rahanpesun määritelmää. Nykyisessä direktiivissä ilmoitusvelvollisten piiriä laajennettiin rahoitusalan ulkopuolisiin toimijoihin ja ammatinharjoittajiin kuten tilintarkastajiin ja kirjanpitäjiin. Nyt tähän joukkoon ollaan lisäämässä ainakin yrityspalvelun tuottajat, henkivakuutusedustajat sekä vähintään 15000 euron suuruista käteismaksua vastaan tavaroiden ja palvelusten kauppaa harjoittavat luonnolliset ja juridiset henkilöt. Direktiiviehdotuksessa on myös rahanpesun määritelmää laajennettu siten, että terrorismi ja sen rahoitus on kirjoitettu sisältyväksi soveltamisalaan kuuluvaan rikolliseen toimintaan.

Suomen Yrittäjät pitää harmaan talouden ja rahanpesun torjuntaa hyvin tärkeänä asiana ja suhtautuu uuteen rahanpesudirektiiviehdotukseen lähtökohtaisen myönteisesti. Erityisesti Suomen Yrittäjät kannattaa terrorismin sisällyttämistä rahanpesun määritelmään (1 artikla). Suomen rikoslaissa on jo nykyään oma terrorismirikoksia käsittelevä luku, jossa säädetään myös terrorismin rahoittamisesta (34 a luku 5 §). Terrorismisäännösten avulla voidaan selkeämmin ehkäistä ja hallita terrorismia rikollisena toimintana ja siten pyrkiä välttämään yritysten joutumista erilaisten terroritekojen uhreiksi.

Suomen Yrittäjät suhtautuu kuitenkin eräiltä osin varauksellisesti direktiivin ilmoitusvelvollisten yritysten piirin laajentamiseen entisestään. Koska aktiivinen velvollisuus ilmoittaa rahanpesuepäilyistä viranomaiselle on sangen poikkeuksellinen velvoite, sen piirissä olevat on pyrittävä määrittelemään mahdollisimman täsmällisin kriteerein kuten tähän asti on tehtykin viittaamalla tietyillä aloilla toimiviin yrityksiin. Ehdotuksessa piirin laajentaminen mm. yrityspalveluiden tuottajiin samoin kuin kauppiaisiin (yllä esitetyn rahamäärän ylittävissä käteismaksuissa) toisi aktiivisen ilmoitusvelvollisuuden piirin hyvin laajan joukon uusia yrityksiä, joiden tavanmukaiseen toimintaan ei ole kuulunut asiakkaiden menettelyiden tai toiminnan motiivien arvioiminen. Jos ilmoitusvelvollisten joukkoa laajennetaan kaavailulla tavalla hyvin olennaisesti, siitä seuraisi aivan ilmeisesti velvoitteen tehon heikkeneminen: olisi entistä suurempi joukko niitä, jotka eivät edes tiedä velvoitteesta. Ilmoitusvelvollisten määrittelyssä olisi siis edelleen pitäydyttävä siinä, että määrittely tapahtuu mahdollisimman tarkkarajaisesti yritysten toimialan perusteella.

Muilta osin Suomen Yrittäjillä ei ole direktiiviin huomautettavaa.

SUOMEN YRITTÄJÄT RY

Rauno Vanhanen
johtaja

Riikka Tähtivuori
lainopillinen asiamies