30.9.2002 klo 10:36
Lausunto

Lausuntopyyntö koskien vakaat vuokramarkkinat työryhmän mietintöä 21.3.2002

Ympäristöministeriölle

Ympäristöministeriö on pyytänyt Suomen Yrittäjät ry:ltä lausuntoa otsikkoasiassa mainitusta vakaat vuokramarkkinat työryhmän mietinnöstä, erityisesti sen asumisportaalia koskevasta osasta (kohdat 7 ja 8.7.). Työryhmä on mietinnössään selvittänyt tarvittavia toimenpiteitä vapaarahoitteisen vuokra-asuntotoiminnan lisäämiseksi ja vuokramarkkinoitten vakauttamiseksi. Tarvittavien toimenpiteiden arvioinnissa työryhmä on pitänyt tärkeänä asuntomarkkinoiden tapahtumista ja muutoksista tarjolla olevaa tietoa. Asuntomarkkinatietojen hankkimiseksi mietinnössä ehdotetaan mm. huoneistojen yksityiskohtaisten tunnistetietojen käyttöönottoa ja asunto- ja kiinteistöosakeyhtiöiden sähköisen omistajuusrekisterin perustamista. Näiden palveluiden tarjoamispaikaksi on suunnitteilla erillinen asumista koskeva verkkoportaali, joka tulisi toimimaan asuntomarkkinoiden osapuolten tiedonsaanti- ja markkinointikanavana sekä kauppapaikkana. Työryhmä on teettänyt asumisportaalihankkeen pohjatyönä julkishallinnon asumisportaalia koskevan esiselvityksen, joka on ko. mietinnön liitteenä. Suomen Yrittäjät esittää pääasiallisesti lausuntonsa asumisportaalia koskevasta mietinnön osasta todeten kuitenkin aluksi mietinnössä ehdotetusta osakeasuntojen arvo-osuusrekisterin perustamisesta seuraavaa:

Suomen Yrittäjät suhtautuu varauksellisesti vuokramarkkinoiden kehittämistä käsittelevään mietintöön sisällytettyyn ehdotukseen luoda kaupparekisterin yhteyteen asunto-osakeyhtiöiden ja muiden yksityisten osakeyhtiöiden omistajuusrekisteri ja sitä koskeva kaikkien käytettävissä oleva rekisteripalvelu. Sangen epäselväksi on jäänyt, millä tavoin vuokramarkkinoiden kehittäminen vaatisi omistajuusrekisterin perustamista. Asunto- ja kiinteistöosakeyhtiöiden omistajuustietojen kerääminen keskitetysti erillisen julkisen rekisterin alle edellyttää huomattavasti laajempaa ja yksityiskohtaisempaa selvitystä tuekseen kuin mitä vakaat vuokramarkkinat työryhmän laatima mietintö pitää sisällään. Lähtökohtaisesti ja ilman perusteellisempaa tietoa asiasta Suomen Yrittäjät ei siis katso voivansa hyväksyä osakeasuntojen omistajuusrekisterin perustamista samalla periaatteella kuin jo nyt on Suomessa käytössä julkisesti noteerattujen yritysten arvo-osuusrekisteri sitä koskevine rekisteripalveluineen.

Työryhmän ehdotus ”asumisen portaali” nimisen verkkopalvelun luomiseksi mahdollistaisi verkkoympäristössä tapahtuvan asuntojen markkinoinnin, kaupanteon ja asioinnin viranomaisten luona sekä tarjoaisi asumiseen liittyvää informaatiota, säädösaineistoa ja muita tukipalveluita. Verkkopalvelu mahdollistaisi asuntomarkkinapalveluiden kysynnän ja tarjonnan aidon kohtaamisen, mikä olisi omiaan johtamaan ko. palvelujen käytön tehostumiseen ja asuntojen hintatasapainoon. Julkishallinnon asumisportaalia koskeva esiselvitys toimii portaalin toteutusta edeltävänä suunnittelu- ja määrittelyvaiheena sisältäen omat lukunsa mm. portaalin lähtökohdista ja tavoitteista, asumiseen liittyvien verkkopalveluiden nykyisestä tilanteesta, portaalivisiosta ja -suunnitelmasta sekä portaalin toteutusaikataulusta.

Suomen Yrittäjät kannattaa lähtökohtaisesti asumisportaalisuunnitelmaa katsoen hankkeen toteuksella edistettävän turvallisten tietoyhteiskunnan palveluiden kehittymistä ja niistä yritystoiminnalle avautuvia mahdollisuuksia ja kilpailuetuja. Suomen Yrittäjät tukee asumisportaalin toteuttamiseen sisällytettyä pyrkimystä luoda suotuisa toimintaympäristö asuntomarkkinoiden osapuolten käyttöön. Asumispalveluiden keskittäminen yhteen verkko-osoitteeseen helpottaisi ja nopeuttaisi käyttäjien tiedonsaantia asuntoasioissa ajasta ja maantieteellisestä sijainnista riippumatta. Viranomaispalveluiden ja liiketoiminnan sähköistäminen antaisi pk-yrityksille myös enemmän liikkumatilaa maantieteellisesti turvallisten etätyöyhteyksien järjestämisen avulla ja täten mahdollisuuden kehittää alueiden toimintaa. Yritystoiminnalle syntyisi tämän kaltaisen sähköisen asioinnin kautta tilaisuus laajentaa markkina-aluetta kohtuullisin kustannuksin. Elinkeinotoiminnan harjoittamisen siirtyminen entistä enemmän turvattuihin verkkoihin antaisi yrityksille mahdollisuuden automatisoida työprosessejaan ja sitä kautta parantaa kilpailukykyään. Asumisportaalin rakentamisessa tulisi myös pyrkiä siihen tavoitteeseen, että käyttäjillä olisi mahdollisuus hoitaa asumisasiansa yhden luukun periaatetta noudattaen.

Suomen Yrittäjät haluaa kiinnittää asumisportaalin esiselvityksessä huomiota julkisen ja yksityisen sektorin välisen yhteistoiminnan edistämiseen sähköisessä asioinnissa. Toivottavaa olisi, että työryhmän mietintöön ja hankittuun esiselvitykseen kirjattuja periaatteellisia tavoitteita lähdettäisiin myös käytännössä toteuttamaan suunnitellulla aikataululla ja täten edistämään sähköisen asumisportaalin laaja-alaista käyttöönottoa. Asumisportaaliprojektin eteenpäinviemisellä tuettaisiin Suomen tämän hetkistä asemaa modernin teknologian hyödyntäjien kärkimaana ja suomalaisten yritysten kilpailukykyä. Suomen elinkeinoelämän kilpailukyvyn kannalta on tärkeää, että sekä yksityinen sektori että julkishallinto nojaisivat vahvasti sähköiseen asiointiin. Yksityisen ja julkisen sektorin tasapuolista osallistumista asumisportaalihankkeeseen ja osapuolten keskinäistä yhteistyötä on pidettävä olennaisina edellytyksinä portaalin toimivuudelle. Elinkeinoelämän ja hallinnon tasavahvasta sitoutumisesta verkoittumiseen seuraisi kokonaistaloudellisia hyötyjä kuten ajan- ja kustannusten säästöä, byrokratian vähenemistä ja turvallisuuden lisääntymistä yritysten ja viranomaisten välisessä tiedonsiirrossa.

Lopuksi voidaan todeta, että sähköisen liiketoiminnan ja viranomaisessa asioinnin kehittämiseksi tehtävä työ näkyy sekä kansallisella että unionin tasolla. Kansallisella tasolla on verkostoitumiseen liittyen tullut voimaan uutta lainsäädäntöä, joista mainittakoon mm. laki sähköisestä asioinnista hallinnossa sekä henkilökorttilaki. Oikeusministeriö on myös hiljattain antanut ehdotuksen laiksi sähköisestä viranomaisasioinnista. EU:n tasolla komissio pyrkii luomaan lainsäädännöllisin keinoin omat sisämarkkinat informaatioyhteiskunnan palveluille. Tämän kehittämistyön pohjana voidaan pitää Euroopan parlamentin ja neuvoston antamaa sähköisiä allekirjoituksia koskevaa direktiiviä, josta kansallisen lainvalmistelutyön tuloksena on syntynyt hallituksen esitys eduskunnalle laiksi sähköisistä allekirjoituksista ja siihen liittyväksi lainsäädännöksi. Suomen Yrittäjät suhtautuu myönteisesti näihin sähköisen asioinnin kehittämistä tukeviin lainsäädäntöhankkeisiin, sillä niillä pyritään rohkaisemaan pk-yrityksiä joustavampaan ja tehokkaampaan sähköisen liiketoiminnan palveluiden hyödyntämiseen. Tehokkuuden lisääntyessä vapautuvia resursseja voidaan täten allokoida elinkeinotoiminnan sisällä tuottavampaan toimintaan. Liiketoiminnan sähköistäminen merkitsee myös yritystoiminnan kannalta kustannushyötyjä.

SUOMEN YRITTÄJÄT RY

Rauno Vanhanen
johtaja

Riikka Tähtivuori
lainopillinen asiamies