YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

5.9.2024 klo 12:53

Sosiaali- ja terveysministeriö
Lausuntopalvelu.fi

VN/12310/2024

Suomen Yrittäjät kiittää lausuntopyynnöstä.

Suomen Yrittäjät haluaa lausunnossaan kiinnittää huomiota siihen, että koko hyvinvointialueuudistuksen kärkitavoitteena oli perusterveydenhuollon toimivuuden parantaminen siten, että sen avulla vähennetään painetta erikoissairaanhoidon kustannusten kasvusta. Kiireettömään hoitoon pääsyn aikarajan palauttaminen 14 vuorokaudesta kolmeen kuukauteen ei palvele tätä tavoitetta.

Perusteluna uudistukselle nähdään se, että valtion kustannukset vähenevät vuotuisesti 95 miljoonaa euroa. Tätä arviota voi perustellusti kritisoida monellakin tapaa. Mikäli perusterveydenhuoltoon pääsee nopeasti, se saattaa ehkäistä tehokkaasti vakavampia sairastumisia. Yleensä ihmiset eivät ole hoitojonoissa parantuneet. Tehokas perusterveydenhuolto vähentää varmasti myös työstä poissaoloja.

Parempi keino vaikuttaa suomalaisen terveydenhuollon kustannuksiin on reilu kustannusten avaaminen yksityisen, julkisen ja kolmannen sektorin kesken ja parhaiden toimintatapojen ottaminen käyttöön ilman, että korostetaan palvelun tuottajia ja unohdetaan asiakkaat. Samoin uusien terveydenhuollon teknologisten ratkaisujen käyttöönotto parantaa varmasti myös taloudellista tehokkuutta ja samalla palvelun tasoa ja nopeutta.

Hallituksen esitys hoitotakuuajan pidentämisestä ei puutu itse suomalaisen terveydenhuollon ydinongelmiin. Se tarjoaa ainoastaan lyhytaikaista helpotusta valtion menojen kasvun osalta. Tulevina vuosina muutos sen sijaan hyvinkin todennäköisesti lisää valtion kustannuksia.

Suomen Yrittäjät

Harri Jaskari