YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

16.8.2024 klo 08:46

Lausuntopyyntö luonnoksesta vanhuspalvelulain muuttamisesta

STM
Lausuntopalvelu.fi

VN/16703/2024

1. Lausuntopyyntö: hoitajamitoituksen muuttaminen

Sosiaali- ja terveysministeriö pyytää lausuntoa liitteenä olevasta luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista annetun lain (jäljempänä vanhuspalvelulaki) muuttamisesta.

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi vanhuspalvelulakia siten, että mitoituksen tulisi olla vähintään 0,6 työntekijää asiakasta kohden 1.1.2025 lähtien.

1.1. Pidättekö luonnoksessa esitettyä muutosta kannatettavana?

Kyllä.

1.2. Onko esitetty muutos toimiva ratkaisu talouden tasapainottamiseksi?

Ei

Jos kyllä, voitte esittää asiaan liittyvät näkökohtanne.

Jos ei, voitte esittää vaihtoehtoisia ratkaisumalleja ja muut asiaan liittyvät näkökohtanne palvelujen toteuttamisesta taloudellisesti kestävällä tavalla.

Jäykkä lailla ohjattu ratkaisu on kaikin puolin mahdoton nykyisillä hoitaja resursseilla ja rahoituksella.

Pitäisi ottaa käyttöön tarpeen mukainen mitoitus, joka sovittaisiin yhdessä tilaajan ja tuottajan kanssa kulloisenkin tilanteen mukaan.

Tärkeintä olisi tarkastella koko palvelurakennetta ja niistä syntyviä kustannuksia. Hyvinvointialueiden kustannukset olisi vihdoin saatava läpinäkyviksi ja sen mukaan miettiä kuka tuottaa palvelut kustannustehokkaasti ja saada siitä säästöjä. Tulisi myös pohtia sitä, miten mitoituksen lasku pahentaa entisestään ns. pullonkauloja esim. kotihoidossa ja vuodeosastoilla, kun jonot eivät vedä.

Mitoituksen muutos tuo haasteita maksupolitiikkaan. Miten käy niille hoivakodeille, joille on nyt määritetty 0,65 mukaan mitoitus, jos mitoitus laskee esitetyn mukaisesti 0,6:een. Saadaanko lupaprosessin kautta haettua mitoitusmuutosta ja jos ei, onko hyvinvointialueet valmiita maksamaan toisen hoitokodin kohdalla isompaa hintaa, jos mitoitukseen ei saada Aluehallintovirastosta muutosta?

Tarvitsemme tarveperusteisen maksujärjestelmän. Lisäksi toteamme, että luvissa ei tulisi olla määritelty hoitajamitoitusta, vaan mitoituksen pitäisi seurata lainsäädäntöä. Luvista kertyy yrityksille kuluja ja lupaprosessit vievät lisäksi aikaa. Aika on rahaa.

1.3. Onko esitetty muutos toimiva ratkaisu henkilöstön saatavuuden ja riittävyyden turvaamiseksi?

Kyllä

Jos kyllä, voitte esittää asiaan liittyvät näkökohtanne.

Asialla on monet puolensa, se todennäköisesti helpottaa hoitajapulaa hieman, myös kesäsijaisten saanti on monelle hoivayritykselle haastavaa ja pienemmällä mitoituksella tarvitaan vähemmän sijaisiakin.

Jos ei, voitte esittää vaihtoehtoisia ratkaisumalleja ja muut asiaan liittyvät näkökohtanne henkilöstön saatavuuden turvaamisesta asiakkaiden palvelutarpeita vastaavalla tavalla.

1.4. Kuinka suurelle osalla asiakkaista arvioitte vähimmäismitoituksen 0,6 olevan riittävä turvaamaan laadukkaat ja asiakasturvalliset palvelut?

Valitse seuraavista vaihtoehdoista sopivin

1.5. Voitte esittää 0,6 mitoituksen riittävyyteen liittyviä näkökohtia

Laadukasta hoivaa pystytään järjestämään myös 0.6 mitoituksella. Mitoituksen tarkkaan määrittäminen lakiin on hankala, sillä on hoitokoteja, joissa on raskaampaa hoivaa kuin toisessa. Samaan aikaan vuodeosastohoitoja lakkautetaan ja hoivakoteihin siirtyy entistä huonokuntoisempia vanhuksia, toiminnallisesti se vaatii hoitokodeilta muutoksia, jotta virikkeellistä elämää pystytään tarjoamaan jatkossakin.

Hoivateknologian hyödyntäminen ja sen käyttö osana asukkaiden palvelun kokonaisuutta on tärkeää nostaa keskusteluun ja saada asia pikaisesti etenemään lainsäädännön tasolle.

1.6. Voitte esittää muut asiaan liittyvät näkökohtanne muutoksen vaikutuksista.

Suomen Yrittäjät

Tanja Matikainen