YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalla henkilöstörahastolain muuttamisesta
Työ- ja elinkeinoministeriö
VN/28637/2021
Yleiset huomiot
Suomen Yrittäjät pitää esitettäviä muutoksia tarkoituksenmukaisina ja kannatettavina. Esitys toteuttaa nähdäksemme perustellusti sille asetettuja tavoitteita mahdollistaa henkilöstörahastojen käyttöönotto nykyistä pienemmillä työpaikoilla sekä selkeyttää henkilöstörahastojen hallinnointia.
Esityksen yleisperusteluita koskevat huomiot (pl. vaikutusarviointi)
Luvut 1-4.1: Asian tausta ja valmistelu, nykytilan arviointi ja esityksen tavoitteet sekä esityksen keskeiset ehdotukset
Ei lausuttavaa.
Esityksen vaikutusarviointi
Luku 4.1: Pääasialliset vaikutukset
Ei lausuttavaa.
Esityksen vaikutusarviointi
Luku 4.1: Pääasialliset vaikutukset
Muut mahdolliset yleisperusteluita koskevat huomiot
Ei lausuttavaa.
Pykäläehdotukset ja säännöskohtaiset perustelut
3 § Soveltamisala
Esitetty soveltamisala toteuttaa tarkoituksenmukaisella tavalla esitykselle asetettuja tavoitteita.
4 § Yhteinen henkilöstörahasto
Suomen Yrittäjät pitää esitettyjä muutoksia kannatettavina ja tarkoituksenmukaisina.
5 § Perustamisen edellytykset
Suomen Yrittäjät pitää esitettyjä muutoksia kannatettavina ja tarkoituksenmukaisina.
11 § Perustamiskokous
Suomen Yrittäjät pitää esitettyjä muutoksia tarkoituksenmukaisina ja kannatettavina. Kuten esityksen perusteluissa on todettu, yrityksissä henkilöstöllä tai henkilöstöryhmillä ei ole edustajaa. Tämä korostuu erityisesti pienissä yrityksissä, mutta on huomattava, että itse asiassa suurimmassa osassa suomalaisista yrityksistä henkilöstö ei ole valinnut itselleen edustajaa. Tämän vuoksi on perusteltua, että jatkossa kaiken kokoisissa yrityksissä henkilöstö tai henkilöstöryhmä voivat yhdessä tehdä ehdotuksen henkilöstörahaston perustamisesta ja säännöistä sekä kutsua koolle perustamiskokouksen, jos henkilöstöllä tai henkilöstöryhmällä ei ole edustajaa.
20 § Henkilöstörahaston ylimääräinen kokous
Suomen Yrittäjät pitää esitettyjä muutoksia tarkoituksenmukaisina ja kannatettavina.
28 § Hallitus
Suomen Yrittäjät pitää esitettyjä muutoksia tarkoituksenmukaisina ja kannatettavina.
34 § Tilintarkastus ja tilintarkastuskertomus
Suomen Yrittäjät pitää esitettyjä muutoksia tarkoituksenmukaisina ja kannatettavina.
43 § Yli- ja alijäämä
Suomen Yrittäjät pitää esitettyjä muutoksia tarkoituksenmukaisina ja kannatettavina.
45 § Rahasto-osuuden nosto
Suomen Yrittäjät pitää esitettyjä muutoksia tarkoituksenmukaisina ja kannatettavina. Rahasto-osuuden siirtäminen edellyttäisi, että työntekijä tekisi siirtoa koskevan pyynnön työsuhteen päätyttyä ennen rahaston seuraavaa arvonmäärityspäivää. Jos työntekijä ei ole seuraavaan arvonmäärityspäivään mennessä pyytänyt rahasto-osuuden siirtoa toiseen henkilöstörahastoon, rahasto-osuus suoritettaisiin työntekijälle noudattaen, mitä pykälän 1-3 momenteissa säädetään. Pyyntö kohdistettaisiin hallitukselle. Rahasto-osuuden siirtämisen edellytyksenä olisi, että molempien henkilöstörahastojen hallitukset antavat siirrolle hyväksyntänsä.
47 § Rahasto-osuuden suorittaminen tai siirtäminen toiseen henkilöstörahastoon työsuhteen päätyttyä
Suomen Yrittäjät pitää esitettyjä muutoksia tarkoituksenmukaisina ja kannatettavina. On kuitenkin tärkeää, kuten esityksessä on todettu, että rahasto-osuuden mahdollinen siirtäminen edellyttäisi, että työntekijä tekisi siirtoa koskevan pyynnön työsuhteen päätyttyä ennen rahaston seuraavaa arvonmäärityspäivää sekä se, että rahasto-osuuden siirtämisen edellytyksenä on molempien henkilöstörahastojen hallitusten hyväksyntä siirrolle.
56 § Purkamisperusteet
Suomen Yrittäjät pitää esitettyjä muutoksia tarkoituksenmukaisina ja kannatettavina.
60 § Esteellisyys
Suomen Yrittäjät pitää esitettyjä muutoksia tarkoituksenmukaisina ja kannatettavina.
61 § Salassapitovelvollisuus
Suomen Yrittäjät pitää esitettyjä muutoksia tarkoituksenmukaisina ja kannatettavina.
Tarve siirtymäsäännökselle
Ei lausuttavaa.
Suomen Yrittäjät
Atte Rytkönen-Sandberg
asiantuntija