8.8.2018 klo 11:38

Luonnos hallituksen esitykseksi Finanssivalvonnasta annetun lain muuttamisesta sekä eräiksi siihen liittyviksi laeiksi

Valtiovarainministeriö

Esitysluonnoksessa ehdotetaan muutettavaksi Finanssivalvonnasta annettua lakia. Samalla ehdotetaan myös muutettaviksi sijoitusrahastolakia, lakia vaihtoehtorahastojen hoitajista ja Finanssivalvonnan valvontamaksusta annettua lakia. Ehdotetuilla muutoksilla pantaisiin täytäntöön Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus yksinkertaisesta, läpinäkyvästä ja standardoidusta arvopaperistamisesta.

Keskeiset huomiot

Vuonna 2008 alkaneen finanssikriisin taustalla oli johdannaisiin perustuvat arvopaperistamiset. Riskialttiit ja vaikeaselkoiset arvopaperistetut sijoituskohteet aiheuttivat merkittävää vahinkoa globaalille taloudelle. Kriisi loi tarpeen kehittää yksinkertaista, läpinäkyvää ja standardoitua arvopaperistamista.

Suomen Yrittäjät pitää ehdotusta oikean suuntaisena. Mielestämme arvopaperistaminen on perusteltua, kun se on yksinkertaista, läpinäkyvää ja standardoitua. Näin ennaltaehkäistään niitä arvopaperistaminen ongelmia, jotka olivat 2008 alkaneen finanssikriisin taustalla.

Suomessa ei tällä hetkellä ole aktiivisesti toimivaa arvopaperistamismarkkinaa, mutta suomalaisilla pankeilla on miljardien eurojen arvoisia luottokantoja, joita voitaisiin asetuksen mukaisella tavalla arvopaperistaa. Suomalaisten saatavakantojen arvopaperistamisella voi olla kotimaisten rahoitusmarkkinoiden toiminnan kannalta suotuisia vaikutuksia sekä yrityksille että rahoituslaitoksille.

Suomen Yrittäjät

Mika Kuismanen Petri Malinen