10.5.2018 klo 23:52

Luonnos hallituksen esitykseksi hevosen lannan käytöstä energiatuotannossa ja EU-asetuksen täytäntöönpanosta

Ympäristöministeriö
Maa- ja metsätalousministeriö

Ympäristöministeriö sekä maa- ja metsätalousministeriö pyytävät lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi laeiksi ympäristönsuojelulain ja eläimistä saatavista sivutuotteista annetun lain muuttamisesta. Esityksessä pannaan täytäntöön EU:n sivutuoteasetuksen muutos, jonka seurauksena tuotantoeläinten lantaa voidaan käyttää polttoaineena ilman jätteenpolttolainsäädännön vaatimusten noudattamista. Näin helpotetaan tuotantoeläinten lannan polttamista korkeintaan 50 megawatin energiantuotantoyksiköissä. Hevosenlannan polttoainekäyttöä on rajoittanut erityisesti se, että ennen asetuksen (EU 2017/1262) voimaantuloa lannan poltto on kokoluokasta riippumatta edellyttänyt jätteenpolttolainsäädännön noudattamista.

Selvitysten mukaan noin 72 prosenttia talleista sijoittaa lannan kompostoituna suoraan peltoon, joka on ravinteiden kierrätyksen ja lannan maanparannusvaikutusten myötä hyvä vaihtoehto. Merkittävä osa hevostalleista sijaitsee kuitenkin muualla kuin maatiloilla, minkä johdosta osalla hevosyrittäjiä on ollut vaikeuksia päästä kustannustehokkaasti eroon lannasta.

On positiivista, että Suomi on ollut aloitteellinen muuttamaan EU:n sivutuoteasetuksen täytäntöönpanoasetusta. Näin on mahdollistettu tietyin rajoituksin polttaa hevosen ja muiden tuotantoeläinten lantaa polttoaineena ilman jätteenpolton vaatimuksia.

Asetusmuutoksen jälkeen hevosenlannan polttoainekäyttö lisääntyisi vaikutusarvioiden mukaan maksimissaan 20—30 prosenttiin nykyiseen noin neljän prosentin tasoon nähden. Pidämme hyvänä, että lannan polttoainekäytön yleistyminen pienentää taajamatallien lannan poisviennin kustannuksia.

Vaikutusarviointiselvityksen mukaan hevosenlannan polttoainekäyttö on ehdotetuista lainsäädäntömuutoksista huolimatta harvoin pienille energiantuotantoyksiköille taloudellisesti kannattava vaihtoehto. Polttotekniikkaan liittyvät lainsäädännön vaatimukset, kuten lämpötilamittaukset ja lisäpoltin, nostavat investointikustannuksia. Lainsäädännön edellyttämistä vuosittaisista päästömittauksista aiheutuu lantaa polttaville laitoksille lisäksi olennaisia kuluja. Katsomme, että jatkossa pitää pyrkiä tarkastelemaan lainsäädännön vaatimuksia ympäristöaspektit huomioon ottaen niin, että hevosenlannan polttamisen taloudellinen kannattavuus paranisi myös pienemmissä polttolaitoksissa ja näin myös pienet yritykset pystyisivät hyötymään lannan poltosta entistä paremmin.

Suomen Yrittäjät

Mika Kuismanen Sampo Seppänen