YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Luonnos hallituksen esitykseksi laeiksi taloudellisesti tuetusta ammatillisen osaamisen kehittämisestä annetun lain ja koulutuksen korvaamisesta annetun lain 2 §:n muuttamisesta
Työ- ja elinkeinoministeriö
VN/22727/2024
Johdanto
Työ- ja elinkeinoministeriö pyytää lausuntoanne liitteenä olevasta hallituksen esitysluonnoksesta laeiksi taloudellisesti tuetusta ammatillisen osaamisen kehittämisestä annetun lain ja koulutuksen korvaamisesta annetun lain 2 §:n muuttamisesta. Työnantajan koulutusvähennyksen poistamisesta aiheutuu tarpeita muuttaa taloudellisesti tuetusta ammatillisen osaamisen kehittämisestä annetun lain ja koulutuksen korvaamisesta annetun lain säännöksiä. Taloudellisesti tuetusta ammatillisen osaamisen kehittämisestä annetun lain soveltamisalaa ehdotetaan muutettavaksi siten, että lakia sovellettaisiin vain koulutuskorvaukseen oikeutettuihin työnantajiin sekä heidän työntekijöihinsä ja julkisoikeudellisessa palvelussuhteessa oleviin. Lakiin tehtäisiin myös teknisiä muutoksia, jotka johtuvat koulutusvähennyksen poistamisesta ja lain soveltamisalaan ehdotetusta muutoksesta. Lisäksi koulutuksen korvaamisesta annetun lain soveltamisalaan ehdotetaan tehtäväksi tekninen muutos, jolla poistetaan viittaukset elinkeinoverolakiin ja maatilatalouden tuloverolakiin.
Tausta
Esitys on valmisteltu työ- ja elinkeinoministeriössä sekä sosiaali- ja terveysministeriössä virkatyönä ja käsitelty keskeisten työmarkkinajärjestöjen ja Suomen yrittäjät ry:n kanssa.
Yleiset huomiot
Yleiset huomionne esitysluonnoksesta
Suomen Yrittäjillä ei ole huomautettavaa esitykseen.
Toteamme, että suomalaisen yhteiskunnan ja yritysten kilpailukyvyn kasvun sekä osaavan työvoiman saatavuuden takaamiseksi on ensisijaisen tärkeää, että jatkuvan oppimisen mahdollisuuksia kehitetään ja ylläpidetään. Lisäksi on tärkeää, että yhteiskunta tukee jatkuvan oppimisen sekä oppimismyönteisen kulttuurin edistämistä ja niin työnantajien kuin työntekijöiden mahdollisuuksia osaamisen kehittämiseen tuetaan ja oppimista pyritään tukemaan mahdollisimman tarkoituksenmukaisilla ratkaisuilla. Kuten hallituksen esityksessä on todettu, 2014 käyttöön otettu koulutusvähennys ei ole täyttänyt sille asetettuja tavoitteita. Yksi tekijä tälle on erityisesti pienten yritysten näkökulmasta se, että edellytykset vähennyksen saamiselle eivät ole olleet tasapainossa suhteessa saatavaan verohyötyyn. Katsomme, että hallituksen esitysluonnos on tältä osin perusteltu ja esitys on teknisesti laadittu hyvin sekä tarkoituksenmukaisella tavalla.
Yleisperustelut
Huomionne luvuista 1 -3 (tausta, nykytila ja sen arviointi, ehdotuksen tavoitteet)
Esityksen tausta, nykytilan arviointi sekä ehdotuksen tavoitteet on näkemyksemme mukaan kuvattu hyvin ja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Huomionne luvuista 4 -5 (ehdotukset, vaikutukset ja muut toteuttamisvaihtoehdot)
Ei huomautettavaa.
Pykälät ja säännöskohtaiset perustelut
Laki taloudellisesti tuetusta ammatillisen osaamisen kehittämisestä
2 § – Soveltamisala
Ei huomautettavaa.
3 § – Koulutussuunnitelma
Ei huomautettavaa.
5 § – Koulutuskorvaus
Ei huomautettavaa.
Laki koulutuksen korvaamisesta
2 § – Soveltamisala
Ei huomautettavaa.
Voimaantulo
Huomionne ehdotetusta voimaantulosta
Ei huomautettavaa.
Suomen Yrittäjät
Atte Rytkönen-Sandberg
asiantuntija