23.4.2021 klo 14:33

Luonnos hallituksen esitykseksi laiksi eräiden tuotteiden markkinavalvonnasta annetun lain muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi

Työ- ja elinkeinoministeriö

Työ- ja elinkeinoministeriö on pyytänyt Suomen Yrittäjien lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi eräiden tuotteiden markkinavalvonnasta annetun lain muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi.

Esityksellä ehdotetaan muutettavaksi eräiden tuotteiden markkinavalvonnasta annettua lakia sekä eräitä siihen liittyviä lakeja. Lakeihin tehtäisiin ne välttämättömät muutokset, jotka aiheutuvat markkinavalvonnasta ja tuotteiden vaatimustenmukaisuudesta annetusta Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksesta, antamalla kansallista täydentävää sääntelyä soveltamisen tueksi.

Markkinavalvonta-asetuksen täytäntöönpanon lisäksi tavoitteena on yhdenmukaistaa markkinavalvontasääntelyä kansallisella tasolla, hyödyntämällä horisontaalista markkinavalvontalakia. Markkinavalvontalain soveltamisalaan ehdotetaan lisättävän kahdeksan tuotelakia ja samalla kumottavaksi, päällekkäinen, markkinavalvontaa koskeva sääntely sektorilaeista.

Markkinavalvontalakiin ehdotetaan lisättäväksi uudet pykälät koskien uusia markkinavalvontaviranomaisen toimivaltuuksia verkkoympäristössä sekä toimivaltuutta hankkia tuotenäytteitä valehenkilöllisyyden turvin.

Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 16.7.2021.

Yleisiä huomioita esityksestä

Suomen Yrittäjät suhtautuu myönteisesti markkinavalvontasääntelyä koskeviin muutoksiin ja muutoksien perustana olevan asetuksen tavoitteisiin. Valvonnan tehokkuuden varmistaminen, jolla voidaan edistää terveyden ja turvallisuuden tasoa, on kannatettavaa. Useiden tuoteryhmien markkinavalvontaa koskevien perussäännösten keskittäminen yhteen horisontaaliseen markkinavalvontalakiin mahdollistaa yhdenmukaiset sääntelypuitteet markkinavalvonnalle.

Markkinavalvonta-asetuksella pyritään varmistamaan, että Euroopan unionin markkinoilla asetetaan saataville ainoastaan vaatimustenmukaisia tuotteita. Pidämme tärkeänä, että markkinavalvonta-asetuksen myötä pystytään tehokkaammin valvomaan kolmansien maiden tuotteita ja vähentämään niihin liittyviä ongelmia sekä tasavertaisesti valvomaan myös verkkokaupan välityksellä markkinoituja tuotteita. Tehokkaasti toimiva valvonta on myös tasapuolisen kilpailun näkökulmasta tärkeää.

Esitysluonnoksen mukaan kansallisen markkinavalvontasääntelyn yhdenmukaistaminen ja markkinavalvontaviranomaisten välisen yhteistyön sekä toimivaltuuksien tehostaminen parantavat markkinavalvonnan laatua. On kaikkien toimijoiden etu, että markkinoille saatettavat tuotteet ovat lainsäädännössä asetettujen vaatimusten mukaisia eivätkä vaaranna terveyttä tai turvallisuutta.

Esitysluonnoksessa ehdotetaan laajennettavan markkinavalvontalain soveltamisalaa lisäämällä siihen kahdeksan tuotelakia. Lisäksi ehdotetaan markkinavalvontaan liittyviä muutoksia tuotelakeihin sekä kumottaisiin päällekkäinen tarpeeton sääntely sektorilaista. Pidämme säädösteknisyyden sekä sääntelyn yhdenmukaisuuden kannalta perusteltuna, että säännökset keskitetään mahdollisimman laajasti horisontaaliseen markkinavalvontalakiin. Arvioimme tämän helpottavan ja selkeyttävän sääntelyä valvonnan kohteille oleville elinkeinonharjoittajille sekä vahvistavan oikeusvarmuutta. Markkinavalvontaa koskevien säännösten keskittäminen yhteen lakiin selkiyttää ja yhdenmukaistaa tuotesektorilakien sisältöä ja rakennetta sekä toivottavasti myös tosiasiallisesti yhtenäistää eri tuoteryhmien valvontakäytäntöjä.

Pidämme tärkeänä, ettei muutokset aiheuta tarpeetonta hallinnollista taakkaa valvonnan kohteille. Yhdenmukaistetun sääntelyn on arvioitu keventävän yrityksille aiheutuvaa hallinnollista taakkaa. Esitysluonnoksen mukainen markkinavalvontalaki koskee erittäin laajaa joukkoa erilaisia tuoteryhmiä, jonka vuoksi on varmistettava, että eri toimijoille asetetut vastuut ja velvoitteet ovat selkeitä kaikissa tapauksissa.

Oikeus hankkia tuotteita valehenkilöllisyyttä käyttäen (uusi 10 a §)

Pidämme valehenkilöllisyyttä koskevaa toimivaltuutta perusteltuna erityisesti sen vuoksi, että valvontaa voidaan sen avulla tasapuolisesti kohdistaa myös verkon kautta hankittaviin tuotteisiin. On perusteltua, että vaatimuksenmukaisuuden tarkastamiseksi valehenkilöllisyyttä voitaisiin hyödyntää myös tilanteissa, joissa viranomaisen pyyntöä toimittaa tuote ei ole noudatettu.

Valeostoa koskevat valvontaviranomaisen toimivaltuudet eivät vastaisi esimerkiksi poliisilla olevia toimivaltuuksia. Tätä on pidettävä oikeana ratkaisuna, sillä valvontaviranomaiselle ei ole perusteltua antaa samanlaisia valtuuksia, kuin mitä poliisille kuuluu pakkokeinolain ja esitutkintalain nojalla. Valvontaviranomaisen toiminnassa ei ole kyse rikosepäilystä tai rikostutkinnasta, joten valvontakeinojen tulee olla oikeassa suhteessa poliisin pakko- ja tiedonhankintakeinoihin nähden.

Kuten esitysluonnoksessa on todettu, viranomaisen, valehenkilöllisyyttä käyttäessään, on suoritettava tuotteesta normaali maksu. Perusteluihin olisi lisäksi täydennettävä, ettei kauppatapahtumaa voida myöskään peruuttaa valehenkilöllisyyden turvin tehtyyn ostoon vedoten. Kyseessä olisi siten normaali sopimusoikeudellinen oikeustoimi sillä erotuksella, ettei ostajan henkilöllisyys ole selvillä. Siviilioikeudellisesti tarkasteltuna kyse olisi siten ainoastaan siitä, ettei ostajan väärä henkilöllisyys toimisi kaupan pätemättömyysperusteena. Säännöksen oikeasuhtaisuuden sekä elinkeinonharjoittajalle valeostosta mahdollisesti aiheutuvien haittojen minimoimisen kannalta tämä on tärkeää.

Katsomme, että myös sektorilainsäädännössä viranomaisten toimivaltuudet valehenkilöllisyyden käyttöön tulisi olla mahdollisimman yhteneväiset horisontaalisen markkinavalvontalain kanssa.

Verkkorajapintaan pääsyn rajoittaminen (uusi 22 a §)

Verkkorajapintaa koskevan säännöksen oikeasuhtaisuutta tukee toimivaltuuksien porrastaminen sekä rajaus, jonka mukaan verkkorajapintaan ja verkkotunnukseen liittyvät toimivaltuudet olisivat käytettävissä ainoastaan vakavan riskin poistamiseksi. Pidämme tärkeänä, että toimivaltuuksien käyttö kohdistetaan tarkasti vain vakavan riskin tuotteita sisältävään verkkorajapinnan osaan, jotta toimivaltuuksien käytöstä aiheutuvat haitat ja häiriöt eivät ylitä sitä, mikä on vakavan riskin poistamiseksi tosiasiassa välttämätöntä.

Esitysluonnoksen mukaan markkinavalvontalakiin lisättäisiin toimivaltuus määrätä verkkotunnus merkittäväksi viranomaisen nimiin. Tämä ankarampi verkkorajapintaa koskeva toimivaltuus olisi käytettävissä vain viimesijaisena keinona. Kyseinen toimivaltuus olisi markkinavalvonta-asetuksessa säädetyn vähimmäistason ylittävä. Esitysluonnoksen mukaan verkkotunnuksen merkitseminen viranomaisen nimiin ehkäisisi tilanteita, joissa sama toimija ottaisi saman verkkotunnuksen uudelleen käyttöön ja jatkaisi aiempaa toimintaansa. Pidämme toimivaltuutta perusteltuna rajatuissa tapauksissa, jotta valvontaviranomaisilla olisi riittävät keinot myös niissä tilanteissa, joissa velvoitteiden kohteena oleva taho ei noudata viranomaisen antamaa määräystä.

Muut huomiot

Ei lausuttavaa