10.7.2024 klo 09:22
Lausunto

Luonnos hallituksen esitykseksi liiketoimintakiellosta annetun lain ja kaupparekisterilain 20 §:n muuttamisesta

Työ- ja elinkeinoministeriö
VN/23554/2023

Työ- ja elinkeinoministeriö on pyytänyt Suomen Yrittäjien lausuntoa luon-noksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle liiketoimintakiellosta annetun lain ja kaupparekisterilain 20 §:n muuttamisesta (VN/23554/2023).

Hallituksen esityksellä täytäntöönpantaisiin direktiivi (EU) 2019/1151 siltä osin kuin kyse on liiketoimintakieltoja koskevasta tietojenvaihdosta ja muual-la kuin Suomessa määrättyjen liiketoimintakieltojen huomioimisesta Suo-messa. Esityksessä ehdotetaan myös selvennettäväksi kaupparekisterilais-sa Finanssivalvonnan kuulemisesta säädettyä.

Suomen Yrittäjien huomiot

Liiketoimintakiellosta annettua lakia ehdotetaan muutettavaksi siten, että lii-ketoimintakieltoa määrättäessä voitaisiin kokonaisarvioinnissa ottaa huomi-oon myös Euroopan talousalueeseen kuuluvassa valtiossa henkilölle mää-rätty kielto harjoittaa liiketoimintaa tai osallistua liiketoimintaan samoin kuin henkilön syyllistyminen liiketoiminnassa edellä tarkoitetussa valtiossa rikolli-seen menettelyyn.

Lisäksi säädettäisiin liiketoimintakieltoa koskevasta tietojenvaihdosta. Liike-toimintakiellosta annettua lakia ehdotetaan muutettavaksi siten, että Suo-messa liiketoimintakieltorekisteriä ylläpitävän Oikeusrekisterikeskuksen saadessa toiselta jäsenvaltiolta yhtiöoikeusdirektiivin mukaisen pyynnön, Oikeusrekisterikeskus antaisi rekistereiden yhteenliittämisjärjestelmän kaut-ta tiedon siitä, onko pyynnössä tarkoitettu henkilö määrätty Suomessa liike-toimintakieltoon. Vastaavasti Oikeusrekisterikeskus luovuttaisi liiketoiminta-kieltoasian tutkinnassa toimivaltaiselle viranomaiselle, syyttäjälle ja tuomiois-tuimelle toisesta jäsenvaltiosta saamansa tiedot henkilön määräämisestä kieltoon harjoittaa liiketoimintaa tai osallistua liiketoimintaan toisessa jäsen-valtiossa.

Suomen Yrittäjät pitää sopimattomaan ja vahingolliseen liiketoimintaan puut-tumista sekä liiketoimintaan kohdistuvan luottamuksen ylläpitämistä tärkeä-nä tavoitteena. Esityksen mukaan edellytyksenä sille, että muualla kuin Suomessa määrätty liiketoimintakielto otetaan Suomessa liiketoimintakiel-toa määrättäessä kokonaisarvioinnissa huomioon olisi, että muualla määrä-tyn kiellon peruste samoin kuin rikollinen menettely olisi liiketoimintakielto-laissa tarkoitettua vastaava. Kyse ei näin ollen olisi itsenäisestä liiketoiminta-kiellon määräämisen perusteesta, vaan kokonaisarvioinnissa huomioitavas-ta seikasta.

Suomen Yrittäjät pitää tärkeänä, että vaatimuksia muualla määrätyn kiellon tai rikollisen menettelyn huomioimisesta kokonaisarvioinnissa ei tehdä, mi-käli käytettävissä ei ole riittävän kattavaa selvitystä. Huomioon on myös otettava se, että lainsäädäntö ei ole kaikkialla liiketoimintakiellon osalta sa-manlaista. Rikollinen menettely, jota ei ole pidettävä vähäisenä osoittaa yleensä laiminlyöntiä enemmän soveltumattomuutta liiketoiminnan harjoit-tamiseen. Näin ollen Suomessa määrättävien liiketoimintakieltojen koko-naisharkinnassa tulisi muualla kuin Suomessa määrättyjen liiketoimintakiel-tojen osalta painoarvoa antaa erityisesti rikolliselle menettelylle.

Erityisesti on huolehdittava siitä, että lainsäädännön noudattamiseen pyrki-vät yritykset eivät joudu kärsijöiksi ylimääräisten liiketoimintakieltoasioiden tutkintojen vuoksi. Turhat liiketoimintakieltoasioita koskevat tutkinnat voivat aiheuttaa yrityksille hallinnollisen taakan lisäksi merkittäviä mainehaittoja.

Suomen Yrittäjät katsoo, että lakimuutoksen käytännön vaikutuksia on vält-tämätöntä arvioida myös jälkikäteen. Erityisesti siitä näkökulmasta, mikä on ollut Euroopan talousalueeseen kuuluvassa valtiossa määrättyjen liiketoi-mintakieltojen vaikutus Suomessa määrättävien liiketoimintakieltojen koko-naisharkinnassa.

Suomen Yrittäjät

Janne Makkula
johtaja

Niko Nurmela
asiantuntija