18.1.2007 klo 13:52

Luonnos hallituksen esitykseksi mallioikeutta koskevan Haagin sopimuksen Geneven asiakirjan hyväksymisestä

Kauppa- ja teollisuusministeriö

Kauppa- ja teollisuusministeriö on pyytänyt Suomen Yrittäjät ry:ltä lausuntoa otsikkoasiassa. Suomen Yrittäjät lausuu asiasta kunnioittavasti seuraavaa:

Malli voidaan nykyisellään suojata kansallisen rekisteröintijärjestelmän avulla ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 6/2002 tarkoittamalla yhteisömallijärjestelmällä, jolloin mallisuoja on voimassa koko yhteisön alueella.

Lausuntopyynnössä on kysymys siitä, että Suomi liittyisi Haagin sopimuksen Geneven asiakirjaan (jäljempänä Geneven asiakirja), mikä mahdollistaisi mallioikeussuojan kohdistamisen Geneven asiakirjaan liittyneisiin tahoihin WIPO:n hallinnoiman kansainvälisen mallirekisteröintijärjestelmän kautta. Lisäksi luonnoksessa esitetään yksittäisiä muutoksia mallioikeuslakiin.

Suomen Yrittäjillä ei ole huomautettavaa luonnokseen hallituksen esitykseksi. Mielestämme on tärkeää, että mallisuojaa tarvitsevilla on useita vaihtoehtoja valita yrityksen tilanteeseen sopivat suojaustavat, jotka tukevat yrityksen liiketoimintastrategiaa parhaalla mahdollisella tavalla. Toteamme kuitenkin, että jo Euroopan yhteisön liittyminen Geneven asiakirjaan mahdollistaa sen, että suomalainen yritys voi tehdä mallioikeussuojahakemuksensa kansainvälisen mallirekisteröintijärjestelmän kautta kohdennettuna myös yksittäisiin Geneven asiakirjaan liittyneisiin maihin. Tästä näkökulmasta mitään erityistä kiirettä Suomen liittymiselle Geneven asiakirjaan ei mielestämme ole. Ehdotetut yksittäiset muutokset mallioikeuslakiin ovat kannatettavia.

SUOMEN YRITTÄJÄT RY

Jussi Järventaus